REWALIDACJA
Porady specjalistów od rewalidacji
W 2020r. podczas pracy zdalnej proponowaliśmy tutaj wiele ciekawych zabaw i ćwiczeń dedykowanych dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zapraszamy do ich wykorzystania w wolnym czasie.
Elżbieta Ułasik i Marta Walków-Mazak
Każde dziecko ma prawo do rozwoju i jego wspomagania, a szczególnie dzieci niepełnosprawne, które powinny być otaczane większą troską zarówno przez swoich rodziców, jak i nauczycieli, terapeutów, z którymi spotykają się w ciągu swojego życia.
Celem rewalidacji jest wszechstronny rozwój dziecka na miarę jego indywidualnych możliwości oraz przygotowanie go do codziennego życia tak, aby było zaradne, umiało świadomie sterować własnym życiem i zachowaniem, by mogło uczestniczyć w życiu społecznym i podejmować kształcenie na kolejnym etapie edukacji
Rewalidacja to ogół działań, które podejmuje się, aby pomóc dziecku niepełnosprawnemu osiągnąć najwyższy z możliwych dla niego poziom funkcjonowania psychicznego i fizycznego. W czasie pracy z dzieckiem niepełnosprawnym wszystkie działania mają na celu doskonalenie funkcji niezaburzonych oraz optymalne usprawnianie tych, w których wystąpiły dysfunkcje.
Należy pamiętać, że:
-
każde dziecko posiada indywidualne możliwości rozwojowe, braki i uzdolnienia, które podlegają indywidualnej, charakterystycznej tylko dla niego stymulacji, rewalidacji i rehabilitacji,
-
wszystkie oddziaływania rewalidacyjne (stymulujące, usprawniające, korekcyjne i kompensacyjne) przynoszą poprawę rozwoju umysłowego, ruchowego, dojrzałości społecznej uwzględniającej czynniki indywidualne i społeczne,
-
nie należy negatywnie oceniać i zaprzestawać pracy rewalidacyjnej nawet wtedy, gdy nie dostrzegamy postępów dziecka lub są one niewielkie, gdyż może to być wynikiem rozległych zaburzeń i obszernych zaniedbań społeczno-środowiskowych,
-
większe szanse na rezultaty daje jak najwcześniejsze podejmowanie oddziaływań rewalidacyjnych,
-
istotne dla przebiegu i efektów działań rewalidacyjnych jest nawiązanie kontaktu emocjonalnego nauczyciela z dzieckiem,
-
ważnym warunkiem powodzenia i sukcesów rewalidacji jest nawiązanie współpracy terapeuty z rodzicami i zaangażowanie rodziny w proces edukacji i terapii dziecka, który powinni kontynuować w warunkach domowych,
-
należy przygotować środowisko do akceptacji i pomocy dziecku o specjalnych potrzebach.
Główne założenia i kierunki oddziaływań rewalidacyjnych to:
-
maksymalne rozwijanie, usprawnianie, wzmacnianie tych funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone, zaburzone,
-
optymalne usprawnianie i korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych,
-
kompensowanie braków, czyli wyrównywanie ich przez zastępowanie,
-
stymulowanie rozwoju.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ
WSPOMAGAJĄCYCH ROZWÓJ POSZCZEGÓLNYCH FUNKCJI:
Poniżej sukcesywnie przedstawiać będziemy przykłady ćwiczeń wspomagających rozwój funkcji wzrokowych i słuchowych, motoryki małej i dużej, grafomotoryki, koordynacji wzrokowo - ruchowej, orientację przestrzenną, koncentrację uwagi.
Dzisiaj proponujemy ćwiczenia rozwijające funckję wzrokową:
Percepcja wzrokowa to umiejętność spostrzegania barwy, kształtu, skupiania wzroku, wyodrębnianie elementów z tła. Jest zdolnością do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych oraz do ich interpretowania w odniesieniu do nabytych wcześniej doświadczeń. Zdolność postrzegania wzrokowego bierze udział prawie we wszystkich działaniach człowieka, dlatego też niezwykle istotne jest jej stymulowanie i wszystkich dzieci. Właściwy rozwój percepcji wzrokowej ma zasadnicze znaczenie w nauce czytania, pisania, rozwiązywania zadań arytmetycznych.
Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową:
-
składanie pociętych obrazków, figur, pocztówek (od prostych dwuczęściowych do skomplikowanych puzzli) według wzoru i z pamięci;
-
dopasowywanie części obrazków do całości;
-
wskazywanie różnic między dwoma obrazkami;
-
wyszukiwanie szczegółów na obrazku, np. określonych figur geometrycznych;
-
uzupełnianie rysunku brakującymi elementami;
-
dobieranie par takich samych obrazków (popularne gry „Memo”);
-
odwzorowywanie kompozycji przy użyciu klocków, patyczków, wałeczków wykonanych z plasteliny według wzoru i z pamięci;
-
wyodrębnianie figur z tła – np. kół spośród wielu nakładających się na siebie;
-
wyszukiwanie elementów przedmiotu ukrytego pośród dużej ilości obrazków;
-
segregowanie obrazków według podanego kryterium, np. wielkość, kształt, temat, kolor, część mowy itp.;
-
zapamiętywanie przedmiotów, kształtów, wyrazów prezentowanych w określonej kolejności i odtwarzanie ich;
-
układanie historyjek obrazkowych i opisywanie ich zgodnie z kolejnością wydarzeń;
-
wyszukiwanie wyrazów ze wskazaną literą, sylabą;
-
domina obrazkowe, literowe, sylabowe, wyrazowe;
-
rysowanie z pamięci eksponowanych wzorów;
-
układanie figur, kształtów, szeregów według wzoru i z pamięci;
-
różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni – wskazywanie, co jest blisko, a co daleko.
ZABAWY DLA DZIECI ROZWIJAJĄCE MAŁĄ MOTORYKĘ
Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmiku pokazującego jak usprawniać pracę rączki małego dziecka.
Zapraszam do obejrzenia filmu*
LINK - https://www.facebook.com/5minutdlazdrowia/videos/2003463993030572/
LINK - Autyzm_u_dziecka_plakat.pdf
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Zapraszam do układania puzzli
* Aby otworzyć puzzle należy skopiować link z adresem strony i wkleić go w wyszukiwarce.
LINK - https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1c89c948f5be
LINK - https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=035f97a705fc
LINK - https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1abaa32d54fe
LINK - https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=24ea14e7254d
LINK - https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=01b37c1a3eb9
-