REWALIDACJA

        • Porady specjalistów od rewalidacji

        • W 2020r. podczas pracy zdalnej proponowaliśmy tutaj wiele ciekawych zabaw i ćwiczeń dedykowanych dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zapraszamy do ich wykorzystania w wolnym czasie. 

          Elżbieta Ułasik i Marta Walków-Mazak

           

          Każde dziecko ma prawo do rozwoju i jego wspomagania, a szczególnie dzieci niepełnosprawne, które powinny być otaczane większą troską zarówno przez swoich rodziców, jak i nauczycieli, terapeutów, z którymi spotykają się w ciągu swojego życia.

           

          Celem rewalidacji jest wszechstronny rozwój dziecka na miarę jego indywidualnych możliwości oraz przygotowanie go do codziennego życia tak, aby było zaradne, umiało świadomie sterować własnym życiem i zachowaniem, by mogło uczestniczyć w życiu społecznym i podejmować kształcenie na kolejnym etapie edukacji

           

          Rewalidacja to ogół działań, które podejmuje się, aby pomóc dziecku niepełnosprawnemu osiągnąć najwyższy z możliwych dla niego poziom funkcjonowania psychicznego i fizycznego. W czasie pracy z dzieckiem niepełnosprawnym wszystkie działania mają na celu doskonalenie funkcji niezaburzonych oraz optymalne usprawnianie tych, w których wystąpiły dysfunkcje.

           

          Należy pamiętać, że:

          • każde dziecko posiada indywidualne możliwości rozwojowe, braki i uzdolnienia, które podlegają indywidualnej, charakterystycznej tylko dla niego stymulacji, rewalidacji i rehabilitacji,

          • wszystkie oddziaływania rewalidacyjne (stymulujące, usprawniające, korekcyjne i kompensacyjne) przynoszą poprawę rozwoju umysłowego, ruchowego, dojrzałości społecznej uwzględniającej czynniki indywidualne i społeczne,

          • nie należy negatywnie oceniać i zaprzestawać pracy rewalidacyjnej nawet wtedy, gdy nie dostrzegamy postępów dziecka lub są one niewielkie, gdyż może to być wynikiem rozległych zaburzeń i obszernych zaniedbań społeczno-środowiskowych,

          • większe szanse na rezultaty daje jak najwcześniejsze podejmowanie oddziaływań rewalidacyjnych,

          • istotne dla przebiegu i efektów działań rewalidacyjnych jest nawiązanie kontaktu emocjonalnego nauczyciela z dzieckiem,

          • ważnym warunkiem powodzenia i sukcesów rewalidacji jest nawiązanie współpracy terapeuty z rodzicami i zaangażowanie rodziny w proces edukacji i terapii dziecka, który powinni kontynuować w warunkach domowych,

          • należy przygotować środowisko do akceptacji i pomocy dziecku o specjalnych potrzebach.

           

          Główne założenia i kierunki oddziaływań rewalidacyjnych to:

          • maksymalne rozwijanie, usprawnianie, wzmacnianie tych funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone, zaburzone,

          • optymalne usprawnianie i korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych,

          • kompensowanie braków, czyli wyrównywanie ich przez zastępowanie,

          • stymulowanie rozwoju.

           

          PROPOZYCJE ĆWICZEŃ

          WSPOMAGAJĄCYCH ROZWÓJ POSZCZEGÓLNYCH FUNKCJI:

          Poniżej sukcesywnie przedstawiać będziemy przykłady ćwiczeń wspomagających rozwój funkcji wzrokowych i słuchowych, motoryki małej i dużej, grafomotoryki, koordynacji wzrokowo - ruchowej, orientację przestrzenną, koncentrację uwagi.

          Dzisiaj proponujemy ćwiczenia rozwijające funckję wzrokową:

          Percepcja wzrokowa  to umiejętność spostrzegania barwy, kształtu, skupiania wzroku, wyodrębnianie elementów z tła. Jest zdolnością do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych oraz do ich interpretowania w odniesieniu do nabytych wcześniej doświadczeń. Zdolność postrzegania wzrokowego bierze udział prawie we wszystkich działaniach człowieka, dlatego też niezwykle istotne jest jej stymulowanie i wszystkich dzieci. Właściwy rozwój percepcji wzrokowej ma zasadnicze znaczenie w nauce czytania, pisania, rozwiązywania zadań arytmetycznych.

          Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową:

          1. składanie pociętych obrazków, figur, pocztówek  (od prostych dwuczęściowych do skomplikowanych puzzli) według wzoru i z pamięci;

          2. dopasowywanie części obrazków do całości;

          3. wskazywanie różnic między dwoma obrazkami;

          4. wyszukiwanie szczegółów na obrazku, np. określonych figur geometrycznych;

          5. uzupełnianie rysunku brakującymi elementami;

          6. dobieranie par takich samych obrazków (popularne gry „Memo”);

          7. odwzorowywanie kompozycji przy użyciu klocków, patyczków, wałeczków wykonanych z plasteliny według wzoru i z pamięci;

          8. wyodrębnianie figur z tła – np. kół spośród wielu nakładających się na siebie;

          9. wyszukiwanie elementów przedmiotu ukrytego pośród dużej ilości obrazków;

          10. segregowanie obrazków według podanego kryterium, np. wielkość, kształt, temat, kolor, część mowy itp.;

          11. zapamiętywanie przedmiotów, kształtów, wyrazów prezentowanych w określonej kolejności i odtwarzanie ich;

          12. układanie historyjek obrazkowych i opisywanie ich zgodnie z kolejnością wydarzeń;

          13. wyszukiwanie wyrazów ze wskazaną literą, sylabą;

          14. domina obrazkowe, literowe, sylabowe, wyrazowe;

          15. rysowanie z pamięci eksponowanych wzorów;

          16. układanie figur, kształtów, szeregów według wzoru i z pamięci;

          17. różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni – wskazywanie, co jest blisko, a co daleko.

           

          ZABAWY DLA DZIECI ROZWIJAJĄCE MAŁĄ MOTORYKĘ

          Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmiku pokazującego jak usprawniać pracę rączki małego dziecka.

          Zapraszam do obejrzenia filmu*

          Zrozumieć autyzm

          LINK -  https://www.facebook.com/5minutdlazdrowia/videos/2003463993030572/

          LINK - Autyzm_u_dziecka_plakat.pdf

          ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

          Zapraszam do układania puzzli

          * Aby otworzyć puzzle należy skopiować link z adresem strony i wkleić go w wyszukiwarce.

          LINK - https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1c89c948f5be

          LINK - https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=035f97a705fc

          LINK - https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1abaa32d54fe

          LINK - https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=24ea14e7254d

          LINK - https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=01b37c1a3eb9

           

liczba odwiedzin: 10726