• Porady terapeuty ręki

        • Wita terapeuta ręki - Dorota Krzyżanowska

          Poniedziałek 22.06.2020

          Ręce w górę

          Ćwiczenia rozmachowe:

           Każde ćwiczenie proszę powtarzać po 10 razy.

          - kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych swobodnych ciągłych  

            ruchów w kształcie fal, ósemek, figur geometrycznych,

          - odbijanie balona/ piłeczki na zmianę prawą i lewą ręką,

          - pajacyki,

          - rzucanie piłki za plecy,

           

          Ćwiczenia manualne:

          - przeciąganie sznurka przez otworki:

          http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole343/bocian(1).jpg

          - zwijanie sznureczka na kłębek,

          - darcie na kawałki gazet na drobne elementy,

          - wałkowanie ciasta/ plasteliny

           

          Ćwiczenia ruchów precyzyjnych:

          - podnoszenie/ segregowanie drobnych przedmiotów – koralików,   

            kulek,

          - wycinanie z papieru po linii prostej, falistej, form geometrycznych,

          - lepienie z plasteliny wzorów, szlaczków, liter,

          - rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym:

           

          Ćwiczenia na stymulację dotykową:

          - rozpoznawanie przedmiotu przez dotyk,

          - klaskanie, uderzanie dłońmi o różne podłoża: gładkie, szorstkie,   

            ciepłe , zimne,

          - robienie piany z wody z płynem,

           

          Zadania do wykonania:

          - - tnij po śladzie

          - pokoloruj według kodu

          -- dorysuj drugą połowę

          ########################################################################################################################

          Poniedziałek 15.06.2020

            „Rączki dwie”- wzmacnianie mięśni rąk

           

          Przykłady ćwiczeń:

           

          1. Wzmocnienie obręczy barkowej, poprawa stabilizacji, czucia głębokiego: 

          - czołganie się,

           - podbijanie balona z prawej do lewej ręki,

          - chodzenie na czworaka - zabawa w kotki,

          - kreślenie rękom w powietrzu kół- do przodu i do tyłu,

          2. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej - potrzebnej do przepisywania na tablicy:

          - zabawy ze spinaczami do bielizny,

          - chodzenie stopą za stopą,

          - wskakiwanie do kół przodem, bokiem, tyłem, kozłowanie piłki ,

          3. Ćwiczenia przedramion i nadgarstków:

          - otwieranie pojemników,

          - nawijanie wełny na motek,

          - zawijanie w papierki od cukierków skarbów,

          4. Ćwiczenia ruchów precyzyjnych - przydatne do trzymania narzędzia pisarskiego :

          - zabawy paluszkowe- ćwiczenie paluszków

          https://www.youtube.com/watch?v=Qx11vVXsZ1I

          - podnoszenie drobnych koralików, kulek,

          - układanie zworów z zakrętek od butelek,

          - wodzenie palców po konturach przedmiotów,

          - przenoszenie elementów za pomocą różnych szczypców itp...

          Zadanie do wykonania:

          - rysuj po śladzie

          - pomóż motylkowi

          - wytnij, naklej, pokoloruj

          *****************************************************************************************************************************************************

          Poniedziałek 08.06.2020

          Gimnastyka rączek

          1.Ćwiczenia wstępne: wzmocnienie obręczy barkowej.

          - rzucanie piłki - w parze z rodzicem,

          - podbijanie balona jedną ręką, następnie na zmianę prawą- lewą,

          - kreślenie rękoma w powietrzu kół, fal, ósemek,

          - „Sałatka owocowa”

          https://www.youtube.com/watch?v=Vkiw9i_mQSo

          2.Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej 

          - kozłowanie piłki,

          - odbijanie piłki od ściany i łapanie jej,

          - wskakiwanie do kół przodem, bokiem, tyłem,

          3.Ćwiczenia przedramion, nadgarstków.

          - zamalowywanie dużej powierzchni – rodzic rozkłada na podłodze arkusz szarego papieru, zadaniem dziecka jest zamalowanie dużej powierzchni, której granice wcześniej zaznaczył rodzic, dziecko maluje dużym pędzlami. Istotne, by ruchu były duże, wykonywane od góry do dołu i od lewej do prawej. 

          4.Ćwiczenia ruchów precyzyjnych.

          - rozcieranie plasteliny- malowanie obrazków,

          - nawlekanie na sznureczki koralików, makaronu,

          5.Ćwiczenia graficzne.

          - rysowanie szlaczków i wzorów litero podobnych,

          - rysowanie pośladzie kropkowym,

          Połacz kropki i pokoloruj

          - rysowanie w labiryntach,

          Doprowadź ptaki do gniazda

           

           

          ########################################################################################################################

          Poniedziałek 01.06.2020

           

          Ćwiczenia wykonujemy przez 30 sekund

          1.Ćwiczenia wstępne: wzmocnienie obręczy barkowej.

          - chód na czworakach- powoli- zwracamy uwagę na naprzemienność   

            ruchów rąk i nóg,

          - odbijanie/uderzanie piłki o podłogę,

          - rzucanie piłki - w parze z rodzicem,

          - duże ruchy rąk przechodzące w coraz mniejsze- dzieci mają w  

            rękach  kolorowe tasiemki. Początkowo ruchy oburącz, następnie

            ruchy naprzemienne.

          2.Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej.

          - zabawy ze spinaczami do bielizny- przepinanie spinaczy na   

            polecenie rodzica przypnij czerwony spinacz do prawej nogawki.

            Odpinanie spinaczy przypiętych do ubrań dzieci i wrzucanie ich do

            pudełek znajdujących się za nimi

          - chodzenia stopa za stopą - do przodu, do tyłu

          - wskakiwanie do kół przodem, bokiem, tyłem,

          3.Ćwiczenia przedramion, nadgarstków.

          - ćwiczenia z wykorzystaniem kolorowych tasiemek lub pasków

            bibuły- kreślenie dużych i małych kółek - nad głową, przed sobą,

          - przesypywanie ryżu, kaszy z miski do miski,

          - przesypywanie guzików, kamyczków z użyciem łyżki,

          4.Ćwiczenia ruchów precyzyjnych.

          - wyciąganie lub segregowanie ziarenek, guzików, kamyczków za

            pomocą palców,

          - wydzieranie pasków papieru,

          - zwijanie pasków papieru w kulki, które można wykorzystać do

            prac plastycznych

          - malowanie farbami za pomocą palców,

          - rozcieranie plasteliny- malowanie obrazków, inne zabawy                    

            z plasteliną, modeliną,

          5.Ćwiczenia graficzne.

          - rysowanie kół, ślimaków serpentyn kredką lub ołówkiem,

          - obrysowywanie kredkami konturowych rysunków,

          - rysowanie szlaczków i wzorów litero podobnych,

          Zadania do wykonania:

          - wytnij i pokoloruj kwiaty

          - rysuj po śladzie

           

          &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

          Poniedziałek 25.05.2020

          Mała motoryka - zabawy z dzieckiem w domu, stymulacja dotykowa

           

          Wszystkie ćwiczenie wykonujemy przez 30 sekund

          Ćwiczenia rozmachowe:

          - kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych swobodnych ciągłych    

            ruchów w kształcie fal, ósemek, figur geometrycznych,

           - odbijanie balona,

          - skakanie na skakance,

           - rzucanie piłkami do celu,

          - malowanie wzorów na dużej powierzchni kartki

          Ćwiczenia manualne:

          - ugniatanie papieru (papierowych kul),

           - darcie na kawałki gazet,

           - wieszanie ubranek na sznurku, przyczepianie ich spinaczami,

           - budowanie z klocków budowli,

           - układanie szlaczków według określonego   wzoru,

          Zadanie do wykonania

          patyczki.docx

           

          Ćwiczenia ruchów precyzyjnych:

          - wkładanie drobnych przedmiotów do pudełka, np. „skarbonka”,

           - budowanie z klocków,

          - rozdzieranie papieru palcami,

          - wodzenie palcem po konturach przedmiotów,

          - kreślenie palcem prostych kształtów,

           - nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki,

          - wycinanie z papieru po linii prostej, falistej, form geometrycznych,  

          Zadania do wykonania:

          Rysuj po śladzie

           

          Połącz kropki i pokoloruj

           

           

           

          @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

          Poniedziałek 18.05.2020

          Zaklaszczmy radośnie

           

          Każde ćwiczenie dziecko wykonuje przez 30 sekund

           

          1. Ćwiczenia wstępne: wzmocnienie obręczy barkowej,

           

           

          - turlanie po podłodze- ręce wyprostowane za głową- w rękach dzieci   

            trzymają woreczki lub piłeczki,

          - chód na czworakach- powoli- zwracamy uwagę na naprzemienność  

            ruchów rąk i nóg,

          - wałkowanie piłką dzieci leżących na podłodze w pozycji na brzuchu -  

            dokładnie dociskając piłkę  

           

          2. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej

           

          - chodzenia stopa za stopą - do przodu, do tyłu

          - wskakiwanie do kół przodem, bokiem, tyłem,

           

          3. Ćwiczenia przedramion, nadgarstków.

          - ćwiczenia z wykorzystaniem kolorowych tasiemek lub pasków   

            bibuły- kreślenie dużych i małych kółek - nad głową, przed sobą,

          - przesypywanie ryżu, kaszy z miski do miski, wybranie z ziarenek

            kolorowych piłeczek, guzików, kamyczków z użyciem łyżki,

          - odkręcanie słoików, otwieranie pojemników,

           

          4. Ćwiczenia ruchów precyzyjnych

           

          - wyciąganie z ziarenek guzików, kamyczków za pomocą palców,

          - wydzieranie pasków papieru,

          - malowanie farbami za pomocą palców,

          - wyciągnie, przenoszenie elementów za pomocą różnych szczypców,

            pęsetek

          Zadania do wykonania:

          Rysuj pośladzie

           

          Dokończ wzór

          Dorysuj drugą połowę motyla

           

           

           

           

          $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

          Poniedziałek 11.05.2020

          Ćwiczenia usprawniające rączki:

           Każde z ćwiczeń wykonujemy po pół minuty.

          Ćwiczenia rozmachowe:

           

          - Pchanie i rzuty piłką do celu

          - Naśladowanie lutu bociana

          - Krążenie ramionami (do przodu i do tyłu)

          - Rysowanie oburącz w powietrzu dużych wzorów( kół, ósemek, fal)

          - Czołganie się pod sznurkiem, stołem, krzesłem

           

          Ćwiczenia manualne

           

          - Mocne zaciskanie dłoni

          - Dociskanie złożonych dłoni do siebie

          - Zwijanie apaszek, chusteczek, nawijanie włóczki, sznurka na kłębek

           

           

          Ćwiczenia ruchów precyzyjnych

           

          - Łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą

          - Rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze

          - Kończenie zaczętego wzoru

          - Wycinanie z papieru po linii prostej, falistej, form geometrycznych

          wytnij_linie.docx

           

          Ćwiczenia na stymulację dotykową:

          – Ugniatanie plasteliny

          –  Rozpoznawanie przedmiotu przez dotyk,

          –  Segregowanie przedmiotów według wspólnej faktury( miękkie- twarde, gładkie- szorstkie)

          Zadanie do wykonania:

           „Moja rodzina”

           

           

          Przygotujcie papier kolorowy, kredki lub pisaki, klej i nożyczki.

          - Na papierze kolorowym narysujcie prostokąty i trójkąty, kwadraty i koła.

          - Wytnij figury po linii prostej.

          - Wycięte figury naklejamy na kartkę.

          - Dorysuj głowę ręce, nogi , nie zapomnij o elementach twarzy.

           

          $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

          Poniedziałek 04.05.2020

          Ćwiczenia usprawniające rączki:

           

          Przykłady ćwiczeń

           

          Ćwiczenia rozmachowe:

           Każde ćwiczenie proszę powtarzać po 10 razy.

          - kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych swobodnych ciągłych  

            ruchów w kształcie fal, ósemek, figur geometrycznych,

          - odbijanie balona/ piłeczki na zmianę prawą i lewą ręką, z ręki do ręki,

          - pajacyki,

          - rzucanie piłki za plecy,

           

          Ćwiczenia manualne:

          - przeciąganie sznurka przez otworki:

           

          - zwijanie sznureczka na kłębek,

          - darcie na kawałki gazet na drobne elementy,

          - wałkowanie ciasta/ plasteliny

           

          Ćwiczenia ruchów precyzyjnych:

          - podnoszenie/ segregowanie drobnych przedmiotów – koralików,   

            kulek,

          - wycinanie z papieru po linii prostej, falistej, form geometrycznych,

          - lepienie z plasteliny wzorów, szlaczków, liter,

          - rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym:

           

          Ćwiczenia na stymulację dotykową:

          - rozpoznawanie przedmiotu przez dotyk,

          - klaskanie, uderzanie dłońmi o różne podłoża: gładkie, szorstkie,    

            ciepłe , zimne,

          - robienie piany z wody z płynem,

          Wadanie do wykonania:

          Wytnij i sklej bociana.

           

          $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

          Poniedziałek 27.04.2020

          Ćwiczenia usprawniające rączki:

           

          Przykłady zabaw i ćwiczeń doskonalących rozwój małej motoryki:

           

          1. Wyjmowanie przedmiotów z pudełka

          Doskonalimy umiejętność chwytania przedmiotów bez patrzenia. Potrzebne będzie zamknięte kartonowe pudełko, w którym wycinamy otwór swobodnie mieszczący rączkę dziecka. Do pudełka wkładamy przedmioty różnej wielkości (np. klocki, łyżkę, maskotkę) i zachęcamy dziecko do zostania małym odkrywcą.

           

          2. Wrzucanie przedmiotów do miseczek
          Potrzebne będą małe przedmioty (np. rodzynki, orzechy, klocki, śrubki, koraliki, monety) i kolorowe miseczki. Podczas tej zabawy doskonalimy chwytanie palcami. Dziecko samo może wybrać sposób posegregowania przedmiotów, ważne żeby zachęcać go do podnoszenia i przekładania.

           

          3. Klocki
          Drewniane lub plastikowe, małe lub duże… klocki to idealna zabawa ćwicząca umiejętności z zakresu małej motoryki. Dziecko wznosi z nich budowle według własnego uznania.

           

          4. Rozwieszanie prania
          Dziecko  ma wtedy szansę ćwiczyć siłę mięśni i koordynację rak. Naucz go przypinać ubrania klamerkami do sznurka. Najlepiej ćwiczyć na drobnych rzeczach- ścierkach, chusteczkach, skarpetkach. Nie muszą być mokre, choć prawdę mówiąc, czemu nie wykorzystać pomocy dziecka przy prawdziwym praniu?

           

          5. Zgniatanie kulek z papieru

          Zgniatanie kulek ze zużytych gazet lub niepotrzebnych kartek papieru to doskonała i darmowa metoda ćwiczenia dziecięcych dłoni. Najpierw dziecko robi kulkę z gazety, a potem musi papier dokładnie wyprostować i tak kilka minut na zmianę.

           

          6. Zabawy z piłką

          Kozłowanie, łapanie małej piłki do tenisa, zgniatanie miękkiej, małej, rzuty i pchanie do celu. 

          Zadania do wykonania:

           

          1. Połącz kropki i pokoloruj:

          zabka_kropki(1).docx

           

          2. Wytnij i sklej:

          3. Narysuje taki sam domek:

                                     

           

          %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

          Poniedziałek 20.04.2020

          Przykłady ćwiczeń:

          Ćwiczenia rozmachowe:

           Każde ćwiczenie wykonujemy po 5 razy.

          -          kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych swobodnych ciągłych ruchów w kształcie   

                     fal, ósemek, figur geometrycznych,

          -          podbijanie balona prawą, lewą ręką, z ręki do ręki

          -          pajacyki,

          Ćwiczenia manualne:

          -          ugniatanie papieru (papierowych kul),

          -          segregowanie zabawek w zbiory:  dużych - małych,

          -         wznoszenie budowli z klocków o różnej wielkości,

          -          darcie na kawałki gazet,

          Ćwiczenia ruchów precyzyjnych:

          -          nawlekanie koralików, guzików, przewlekanie sznurków przez otworki,

          -          wycinanie z papieru po linii prostej, falistej, form geometrycznych,

          -          ugniatanie małych kulek z gazety, papiery trzema palcami (środkowym, wskazującym, i   

                      kciukiem),

          -          zapinanie klamerek do bielizny na brzegu pudełka,

          Ćwiczenia na stymulację dotykową:

          -          różnicowanie/dotykanie: zimne, ciepłe,

          -          klaskanie, uderzanie dłońmi o różne podłoża: szorstkie, miękkie, ciepłe, zimne,

          Zadanie do wykonania:

             

          karta.docx

          https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/kola-olimpijskie-wyklejania-plastelina-malowania/

           

          $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

          Poniedziałek 06.04.2020

           

          1.Ćwiczenia wstępne: wzmocnienie obręczy barkowej, poprawa stabilizacji, czucia 

             głębokiego.

          Każde ćwiczenie wykonujemy 5 razy:

           

          - zabawa ruchowa "Bpciany"- naśladujemy fruwa  bociana,

          - zabawa ruchowa "Żabki"- naśladujemy jak pływa żaba,

          - zabawa ruchowa "Kotki" - chodzimy na czworakch ,

          - pchanie piłką do wskazanego celu,

           

          -2. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej.

           (proszę przygotować kartkę i połówek)

          “Okrągła cebula” Emilia Raczek

          To jest cebula okrągła jak kula - dzieci rysują na środku kartki koło.

          Małe wąsiki na dole ma- dzieci rysują krótkie kreseczki pionowe  po obwodzie koła położonego najbliżej dziecka.

          Na górze sterczące, długie szczypiory dwa- dzieci rysują długie dwie kreski pionowe wychodzące z obwodu koła położonego najdalej od dziecka.

          - kozłowanie piłki,

          3. Ćwiczenia przedramion, nadgarstków.

          - zamalowywanie lub kolorowanie dużej powierzchni karki,

          - odkrecanie zakreconych słikczków- pojemniczków,

          - kreślenie rękom - łokciami kół,

           

          4. Ćwiczenia ruchów precyzyjnych – przydatne do trzymania narzędzia pisarskiego.

          nawlekanie na nitkę guzików,

          - przypinanie skarpetek klamerkami do sznurka,

          - przedzierani kartki na paseczki,

          - wznoszenie budowli z klocków o różnej wielkości,

           

          5. Ćwiczenia na stymulację dotykową:

          - klaskanie w dłonie,

          - dwa pojemniki z ciepłą i zimną wodą- w jednej są muszelki, kamyczni- przekładanie ich        z jednej do drugiej miski,

          DODATKOWE DZIAŁANIA EDUKACYJNE:

          1. Film do obejrzenia w wolnej chwili:

           

          PRZYKŁADY ZABAW DO WYKONYWANIA W DOMU:

          http://ladymamma.pl/domowa-terapia-reki-zabawe-czesc-ii/

          ZAJĄCZEK Z ROLKI OD PAIERU:

          https://www.youtube.com/watch?v=x9WDjHAtaXw

           

          Poniedziałek 30.03.2020

          1.Ćwiczenia wstępne: wzmocnienie obręczy barkowej, poprawa    

                                        stabilizacji, czucia głębokiego.

          Każde ćwiczenie wykonujemy 5 razy:

          -kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych swobodnych ciągłych   

            ruchów w kształcie fal, ósemek, kół,

          -skaczemy jak pajacyk,

          -przekładamy piłkę: góra – dół,

          2. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej.

          - chodzenia stopa za stopą - do przodu, do tyłu,

          -wskakiwanie do koła( obręczy lub koła zrobionego z włóczki)-  

            przodem, bokiem, tyłem,

          3. Ćwiczenia przedramion, nadgarstków.

          -przesypywanie ryżu, kaszy z miski do miski,

          -do miseczki ryżem wsypać kilka guzików, piłeczek, koralików-   

           wybranie z ziarenek   

            kolorowych piłeczek, guzików, kamyczków z użyciem łyżki,

          4. Ćwiczenia ruchów precyzyjnych – przydatne do trzymania  

              narzędzia pisarskiego.

          - darcie papierków na drobne,

          - zwijanie podartych papierków w kulki,

          - przypinanie klamerek na sznureczek,

          5. Ćwiczenia na stymulację dotykową:

          - robienie piany z wody z płynem,

          - rozróżnianie przedmiotów przez dotyk ( do woreczka włożyć kilka  

            zabawek), dziecko wkłada tam rączę i rozpoznaje zabawki,

          DODATKOWE DZIAŁANIA EDUKACYJNE:

          1. Film do obejrzenia w wolnej chwili:

          Ćwiczenia wzmacniające mięśnie:            

          https://uczymyibawimy.pl/2017/02/motoryka-maa-cwiczenia-z-zakresu.html

           

          Doskonalenie chwytu trójpunktowego: 

          https://www.youtube.com/watch?v=SHgFAYosXx8

           

          Praca do wykonania przez dziecko: 

          #########################################################################################################################

          Poniedziałek 23.03.2020

          Ćwiczenia stymulujące bodźce czuciowe rąk- przykłady zabaw.

          Ćwiczenia rozmachowe:

           Każde ćwiczenie proszę powtarzać po 10 razy.

          - kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych swobodnych ciągłych  

            ruchów w kształcie fal, ósemek, figur geometrycznych,

          - odbijanie balona/ piłeczki na zmianę prawą i lewą ręką,

          - pajacyki,

          - rzucanie piłki za plecy,

          Ćwiczenia manualne:

          - przeciąganie sznurka przez otworki:

          - zwijanie sznureczka na kłębek,

          - darcie na kawałki gazet na drobne elementy,

          - wałkowanie ciasta/ plasteliny

           Ćwiczenia ruchów precyzyjnych:

          - podnoszenie/ segregowanie drobnych przedmiotów – koralików,   

            kulek,

          - wycinanie z papieru po linii prostej, falistej, form geometrycznych,

          - lepienie z plasteliny wzorów, szlaczków, liter,

          - rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym:

          Ćwiczenia na stymulację dotykową:

          - rozpoznawanie przedmiotu przez dotyk,

          - klaskanie, uderzanie dłońmi o różne podłoża: gładkie, szorstkie,   

            ciepłe , zimne,

          - robienie piany z wody z płynem,

          Zadania do wykonania:

          - rysuj po śladzie spirale

           

          - znajdź drogę myszce do serka- labirynt

          !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          WITAMY NA STRONIE SPECJALISTY Z ZAKRESU TERAPII RĘKI

          Terapia ręki to zajęcia na których skupiamy się na prawidłowej funkcji całej kończyny górnej. Ręka jest narządem ruchu odpowiedzialnym za wiele funkcji. Dzięki niej jesteśmy w stanie podnosić i przenosić przedmioty, a także wykonywać precyzyjne czynności jak zapinanie guzików, wiązanie sznurówek czy pisanie.                                     Na zajęciach naszym celem jest również utrzymanie/ zwiększenie zakresu ruchomości obręczy barkowej oraz usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców.  Dużo dzieci   ma problemy z prawidłowym utrzymaniem kredki, długopisu, nożyczek, dlatego staramy się wspomóc ich jak najlepiej dobierając odpowiednie pomoce adaptujące chwyt.                                                                                 Zajęcia skonstruowane są w taki sposób, aby dziecko mogło rozwijać koordynację  wzrokowo- ruchową, wydłużać czas koncentracji uwagi na wykonywaniu zadań,              a także doświadczać różnych wrażeń dotykowych niezbędnych w poznawaniu                   i różnicowaniu faktur i kształtów.

          Głównym celem terapii ręki jest osiągnięcie samodzielności w zakresie podstawowych czynności życia codziennego.

           

          Do innych celów terapii ręki zalicza się także:

          • poprawę umiejętności chwytu
          • wypracowanie zdolności skupienia uwagi i patrzenia
          • wzmacnianie koncentracji
          • poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej
          • przekraczanie linii środka ciała

          Terapia ręki przeznaczona jest dla dzieci:

          • niechętnie podejmujących czynności manualne (np. rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny) oraz mających problem z koordynacją obu rąk w trakcie wykonywania tych czynności, a także z koordynacją wzrokowo-ruchową
          • mają kłopot z cięciem, wiązaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików,
          • niedokładnie kreślą szlaczki i wzory litero podobne,
          • nieprawidłowo trzymają ołówek, ściskają go zbyt mocno lub za lekko,
          • mających znacznie obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej (obręczy barkowej, stawu łokciowego, w obrębie nadgarstka           i stawów palców)
          • mających problem w zakresie samoobsługi
          • z nadwrażliwością dotykową oraz niedowrażliwionych dotykowo.

          ROZWÓJ CHWYTÓW U DZIECKA: 

                                                 

                                                   

          Lista ćwiczeń do zrobienia w domu:

          1. Do dwóch misek wsypujemy suchy piasek, następnie jedną miskę zalewamy ciepłą lub zimną wodą – gotowe. Dajemy dziecku do zanurzenia dłoni i prosimy o opisanie różnic jakie czuje. Dodatkowo w każdej misce pod piaskiem można umieścić guziki w różnych kolorach – zadaniem dziecka jest wyłowienie wszystkich guzików dłonią a następnie posortowanie ich wg. koloru.
            Innym wariantem jest wyławianie guziczków/ szklanych kulek itp. z garnka z wodą   i piaskiem za pomocą sitka – ten typ zabawy najlepiej wykonywać na dworze         w ciepły dzień. Dziecko nabiera za pomocą sitka błotnistą masę, woda przelewa się przez oczka, pozostawiając mokry piach w którym ukryte są skarby. Teraz za pomocą dłoni, dziecko wyszukuje ukryte w piasku przedmioty.
          2. Wieszanie skarpetek lub materiału w różnych kolorach na lince do prania. Chwytanie klamerek jest świetnym ćwiczeniem, ale należy zwrócić uwagę, aby dziecko łapało klamerkę między palec wskazujący i kciuk a nie całą dłonią. Dodatkowo można ćwiczyć liczenie lub kolory jeśli mamy skarpetki/materiały/klamerki w różnych kolorach.
          3. Obieranie marchewek, ogórków lub ziemniaków. Dajemy dziecku obieraczkę            i marchew, pokazujemy jak ją obrać i do dzieła. Marchew obiera się stosunkowo łatwo a z obierek dziecko może później ułożyć na blacie lub podkładce obrazek np. kwiatki lub gwiazdki. Ziemniaki dajemy do obierania dopiero gdy dziecko sprawnie posługuje się obieraczką. To ćwiczenie zawiera również element sensoryczny.

           

           

           

           

          PROPOZYCJE ZABAW Z DZIECKIEM:

           

           

liczba odwiedzin: 886