• Terapia logopedyczna

        • Wita logopeda i neurologopeda Barbara Walas

          W trakcie zajęć logopedycznych ćwiczymy zaburzone realizacje głosek przez zabawę. Terapia logopedyczna to jednak nie tylko praca nad wywołaniem i utrwalaniem glosek to również zamierzone oddziaływania, które pomogą usunąć bariery w procesie komunikowania się. Oddziaływania te mają na celu:
          - korygowanie zaburzeń mowy,
          - usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego,
          - usprawnianie funkcji pokarmowych,
          - wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej, oddechowej i fonacyjnej,
          - wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego,
          - stwarzanie możliwości porozumiewania się wychowankom, którzy nie są w stanie posługiwać się

            mową werbalną (komunikacja alternatywna).
          Tylko terapia prowadzona systematyczne daje efekty.

          Drodzy Rodzice propozycje zamieszczone tutaj stanowią tylko dodatek do prowadzonej terapii logopedycznej. W związku z zainstniałą sytuacją, króra uniemożliwia dzieciom kontak bezpośredni z logopedą, proszę o korzystaniu z pomysłów umieszczanych w tym miejscu. Dodatkowo w domu można wykonywać cwiczenia, które dzieci miały  umieszczane w zeszytach, króre przynosily na zajecia.

          Czas trwania wybranych cwiczeń to około 10-15 min dziennie. W tym szczególnym czasie ważne jest systematyczne wynonywanie tych ćwiczeń.

           

          Wady wymowy

          W celu ustalenia wady wymowy obowiązkowa jest konsultacja z Logopedą.Celem diagnozy jest ustalenie rodzaju zaburzenia mowy oraz wyznaczenie kolejność kroków badawczych. Każda czynność  w postępowaniu diagnostycznym  wymaga zrealizowania pewnych ustalonych etapów działań wg. których bedzie przebiegać terapia.

          Krótka charaterystyka najczęściej spotykanych wad wymowy.

          • Seplenienie, czyli zniekształcanie następujących głosek sz, ż, cz, dż; s, z, c, dz; ś, ź, ć, dź. Jeśli  dziecko mówi safa, ćapka lub szanki, to dowód na to, że sepleni. Zniekształcaniu, zmianie lub ominięciu może podlegać jedna, kilka (np. szumiące)    lub wszystkie z tych głosek. Cechą charakterystyczną jest tak zwane mówienie „po dziecięcemu”, czyli zmiękczanie.
          • Seplenienie międzyzębowe – podczas artykulacji głosek sz, ż, cz, dż; s, z, c, dz; ś, ź, ć, dź język wsuwany jest między zęby. Takiej deformacji mogą także podlegać głoski t, d, n oraz l. Seplenienie międzyzębowe bardzo łatwo zauważyć – wystarczy przypatrzeć się, czy wystaje zza ząbków podczas mówienia.  Bez względu na wiek Malucha – im szybciej rozpocznie się proces „chowania” języka do buzi, tym lepiej!
          • Rotacyzm, czyli wszystkie zniekształcenia głoski r. Jeśli  dziecko mówi jowej, lyba, lub wymawia
            r w sposób „francuski” lub „angielski”, to jego wada wymowy dotyczy artykulacji głoski r.
          • Lambdacyzm, czyli niewłaściwy sposób wymawiania głoski l. Zaobserwujesz to, gdy Twój Maluch mówi jody albo jatawiec – wtedy warto zainteresować się głoską l     oraz pionizacją języka.
          • Kappacyzm, czyli zaburzenia wymowy głoski k (zwykle także g – gammacyzm). Częstym zachowaniem jest mówienie tot, Tomet zamiast kot Tomek. Czasem zamiast k pojawia się h – hot, Tomeh. zastępowanie głosek dźwięcznych ich bezdźwięcznymi odpowiednimi głoskami bezdźwięcznymi lub mylenie obu szeregów.
          • Mowa bezdźwięczna, czyli zastępowanie głosek dźwięcznych ich bezdźwięcznymi odpowiednimi głoskami bezdźwięcznymi lub mylenie obu szeregów.
          • Nosowanie

           

          Wymienione wady wymowy to wady najczęściej spotykane. Często zdarza się, że dziecko ma kilka wad wymowy – mówi się wtedy o dyslalii wielorakiej.

           

          Informacje dla Rodziców

          Rozwój mowy to bardzo waży element rozwoju każdego człowieka. Im wcześniej rodzice zrozumieją jak ważna jest potrzeba kontaktu ze specjalistą tym samym terapia z dzieckiem będzie bardziej efektywna. Należy jednocześnie pamiętać, iż sam kontakt z logopedą nie wystarczy. Sukces terapi zależeć będzie przede wszystkim od zaangażowania Rodziców, ich systematycznej pracy z dzieckiem w domu według wskazowek specjalisty.

          Ćwiczenia artykulacyjne: buzi i jezyka

          Ćwiczenia artykulacyjne nie muszą być nudnym obowiązkiem. 

          Koło fortuny (ruletka) to gra w której dzieci losują sobie zadanie, rodzice czytają dziecim polecenia. 

          W celu powiekszenia tekstu klikamy na strzałki w prawym rogu, aby wybrac nastepne zadanie klikamy

          wzów. Aby pomniejszyć obraz klikamy na znaczek z lewej strony 

          Ćwiczenia buzi i języka

           

          Wierszyki

          Czytamy, liczymy od góry i od dołu. Dodatkowo możemy wykonywać polecenia - usprawniamy motorykę dużą. Można powtarzać tekst, zmieniać jego tempo, od wolnego do coraz szybszego. Dodatkowo dzieci moga narysować swoja wymyslona wieżę.

           

           

          Filmy 

          Zapraszam Rodziców do wysłuchania Muzycznej bajki logopedycznej "Księżniczka Żaklina", przybliży ona jak bardzo ważna w życiu dziecka jest terapia logopedyczna.

          Muzyczna bajka logopedyczna "Księżniczka Żaklina"

           

          Ćwiczenia artykulacyjne nie muszą być nudnym obowiązkiem:

          Rusz Językiem Zebra - kląskanie

          Rusz Językiem Lew - pozycja wertykalno-horyzontalna języka - ćwiczenie

           

          Zapraszam do ćwiczeń

           

          1. Pajacyki:
            - rozgrzewka- dzieci stają na podłodze, tak aby miały sporo przestrzeni i wykonują skoki pajaców
            - różne miny- rodzic mówi i pokazuje jakie będziemy wykonywać minki a dzieci je powtarzają- płaskie, złączone, rozciągnięte wargi, z kącikami uniesionymi do góry
            (smutne pajacyki- złączone wargi, kąciki opuszczone w dół; złościmy się- usta maksymalnie ściągnięte; przesyłamy całusy- dzióbek, usta ściągnięte, wysunięte do przodu; obrażone pajacyki- dolna warga wywinięta)
            -pajacyki ćwiczą głos- dzieci wstają, maszerują i powtarzają: ma, ma, ma, na, na, na, pa, pa, pa, ta, ta, ta, ka, ka, ka, cha, cha, cha..
            -wyciszenie- dzieci naśladują ruchy pajacyka, leżąc na podłodze.

           

          1. Masażyk relaksacyjny- marcowa pogoda
            Dziecko i rodzic łączą się w parę, siadają jedno za drugim
            Kropi deszcz, siąpi, mży (delikatne uderzanie palcami w plecy)
            Pada coraz mocniej (uderzają mocniej)
            Nagle błysk (kreślą dłonią zygzak)
            burza jest
            grad zaczyna padać! (uderzają pięściami)
            Burza już przeszła gdzieś
            tylko wiatr zawiewa (dmuchają na kark)
            Słońce już świeci nam
            I wszystko ogrzewa. (kreślą kształt słońca)

           

          1. Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała - kwiaty rosną.
            Dzieci, w siadzie podpartym, naśladują nasionko. Na hasło - kwiatek rośnie - powoli podnoszą się do góry, aż do wyprostu i wyciągają ręce do góry


            Zabawę powtarzamy kilka razy 

           

           

           

          Poniżej plan naszych zabaw logopedycznych na czas kształcenia na odległość.

          Zapraszam również Rodziców do kontaktu w razie pytań: logopedapm1@o2.pl  (odpowiedzi proszę sie spodziewać we wtorki i czwartki w godz. 11:00 - 14:00)

           

          Z proponowanych zabaw wybieramy kilka na dzień. Ważne jest to, aby ćwiczenia były wykonywane codziennie.

           

          Zapraszam Rodziców do zapoznania się z informacjami dotyczacymi pracy z dzieckiem w domu:

           

          Jak motywować dziecko do ćwiczeń w domu

           

          !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

           

          Drodzy Rodzice

          Od dnia dzisiejszego tj. 29.05.2020 r. do końca roku szkolnego zadania w ramach terapii logopedycznej będą umieszczane raz w tygodniu w piątek.

           

          W razie pytań, proszę o kontakt mailowy: logopedapm1@o2.pl  (odpowiedzi proszę się spodziewać w każdy piątek do godz. 14.00)

           

          ---------------------------------------------------------------------------------------------------

           

          U_Zabawy_logopedyczne_26.06.2020_r..pdf

           

          ---------------------------------------------------------------------------------------------------

           

          T_Zabawy_logopedyczne_19.06.2020_r..docx

           

          ---------------------------------------------------------------------------------------------------

           

          S_Zabawy_logopedyczne_05.06.2020_r..docx

           

          -----------------------------------------------------------------------------------------------------

           

          R_Zabawy_logopedyczne_29.05.2020_r..docx

           

           

          #########################################################################

           

           

           

          **************************************************************************************************************************************************

           

          P_Zabawy_logopedyczne_21.05.2020_r..docx

           

          **********************************************************************************************************************

           

          O_Zabawy_logopedyczne_19.05.2020_r.docx

           

          *************************************************************************************************************************************************

          N_zabawy_logopedyczne_14.05.2020_r..docx

           

          **************************************************************************************************************************************************

           

          M_Zabawy_logopedyczne_12.05.2020_r.docx

           

          **************************************************************************************************************************************************

           

          L_zabawy_logopedyczne_07.05.2020_r..doc

           

          --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

          L_Zabawy_logopedyczne_05.05.2020_r.docx

          -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

           

          K_zabawy_logopedyczne_30.04.2020_r..docx

           

          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

          J_Zabawy_logopedyczne_28.04.2020_r.docx

           

          ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

           

          I_zabawy_logopedyczne_23.04.2020_r..docx

           

          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

           

          Zabawy_logopedyczne_21.04.2020_r..docx

          --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

           

          zabawy_logopedyczne_16.04.2020_r..docx

           

          ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

           

          Zabawy_logopedyczne_14.04.2020_r..docx

           

          ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

          zabawy_logopedyczne_09.04.2020_r..docx

           

          ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

           

          Zabawy_logopedyczne_07.04.2020_r..docx

           

          ##########################################################################################

           

          Zabawy_logopedyczne_02.04.2020_r..docx

           

          ##########################################################################################

          Zabawy_logopedyczne_31.03.2020_r..docx

          Bocian-1.pdf

          Gasienica-1.pdf

           

          Zabawy_logopedyczne_26.03.2020_r..docx

          Barbara Walas - Neurologopeda

liczba odwiedzin: 215