• Sowy - materiały

        • Kochani Rodzice,

          Poniżej prezentujemy materiały edukacyjne jakie można wykorzystać do pracy w domu z dzieckiem 4-5 letnim. Podczas pracy zdalnej w 2020r. zamieściliśmy je tutaj dla rodziców naszych Sówek. Zapraszamy do ich wykorzystania w wolnej chwili.

          BEZPIECZNE   WAKACJE

          wakacyjne-rady(1).pptx

           

            

           

               LINK kolorowanka.docx

           

           

           

           

           

           

           

           

           

              LINK pokoloruj_wg_kodu(1).docx

           

          Dzieci na całym świecie

           

           LINK CZYJ_TO_PRZEDMIOT.docx

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

               LINK RZUC_KOSTKa.docx

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/ludzie/160763-dzieci-%C5%9Bwiata

          https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/242432-dzieci-%C5%9Bwiata

           

           

           

           

               LINK POKOLORUJ_WG_POMYSLU.docx

           

           

           

           

           

           

           

              

           

           

           

          LINK ILE_JEST_PRZEDMIOTOW.docx

           

           

           

           

           

           

          LINK  https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/242193-dzie%C5%84-dziecka

             LINK domaluj_eskismoda.docx

           

            Znajdź wyjście z labiryntu

          LINK  Afryka.docx   

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

             LINK Antarktyda.docx

           

           

           

           

          Zwierzęta na wsi

          https://view.genial.ly/5e9336bb124be30da536b6cc?fbclid=IwAR2xVh3pzNNm0RXLTtulNrd851RXgeMpYvG_3U64GdrFt96b14tf1BsVivw

          Zwierzeta wiejskie QUIZ  https://edukreatornia.wordpress.com/2020/04/15/zwierzeta-wiejskie-quiz/?fbclid=IwAR058wAqv2EY0y_iJ1u2gTWz8fKKnW61-yzDPpPxamFUrQgYdzw1Xxs34-g

          Pary na wsi https://learningapps.org/watch?v=pnizb58qa20&fbclid=IwAR39sra34TbSqVaLLzFgVRmdfDs4Zfc5Vh5E4UQNruvbEFLWvEyur1kLhi8

          Zwierzęta na wsi ruletka https://wordwall.net/pl/resource/1464919/w-wiejskiej-zagrodzie

          prezentacja zwierzeta na wsi zwierzeta-na-wsi.pptx

           

          Puzzle on line  https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/217571-zwierz%C4%99ta-na-wsi 

           

          MOJA RODZINA

          Zabawa "Indianie"

          Potrzebny sprzęt: kilka koców lub prześcieradeł i miotła na tipi, papierowe piórka na pióropusze, bębenek (lub w jego roli garnek), opcjonalnie łuki i strzały.

          Także w tej zabawie wiele zależy od poziomu kreatywności uczestników, ale mama, choćby była najpiękniejszą Pocahontas, nie zastąpi tutaj wodza Wielka Stopa. Na początku nadajemy sobie indiańskie imiona, później budujemy tipi lub całą indiańską wioskę, a na koniec urządzamy polowanie na pluszaki 

          Zabawa "Leśne ludki"

          Potrzebny sprzęt: odpowiedni ubiór, środki przeciw owadom oraz zapas napojów.

          Tata uzbrojony w odpowiednie środki i sprzęt zabiera dzieci do lasu. Odkrywanie śladów zwierząt i różnorodności roślin to jedno. Pokazywanie zasad działania systemu GPS w telefonie to drugie. Ale najlepszą frajdą będzie zbudowanie prawdziwego szałasu. Nawet takiego dla polnej myszki.

          Zabawa "Poznawanie świata "

          Potrzebny sprzęt: sprawny umysł do wymyślania pytań.

          Dziecko chodzące doprzedszkola ma już sporą wiedzę na temat wielu przedmiotów i zjawisk. W tej zabawie zamieniamy tradycyjne role i to tata zadaje pytania potomkowi. Plus tej zabawy – można ją zorganizować wszędzie: na spacerze, w domu podczas brzydkiej pogody czy w czasie jazdy samochodem. Pytania dostosowujemy do wieku i poziomu wiedzy dziecka.

          Poczytaj mi tato!

          Cześć dzieciaki. Pewnie mnie już znacie, ale jeśli nie, to się wam przedstawię. Nazywam się Trąbal Baloniasty, ale wszyscy wołają na mnie Trąbal-Bombal. Lubię to przezwisko. Uważam, że świetnie do mnie pasuje. Lubię je zwłaszcza wtedy, gdy nazywa mnie nim mój Tato. Dzisiejsza opowieść będzie właśnie o nim.

          Jak zapewne wiecie, mój tato, Stanisław-Słonislaw Baloniasty jest największym słoniem jakiego znam. Myślę, że on jest większy od lokomotywy, a już na pewno od lokomotywy cięższy. Kiedyś, jak jeszcze byłem małym słoniątkiem, młodszym niż moja siostra Irmina-Słonina, to bałem się, że tata mógłby jednym machnięciem swoich potężnych uszu, wywołać huragan. Bałem się, że taki huragan mógłby powyrywać z korzeniami wszystkie okoliczne drzewa. Teraz wiem, że nie jest to możliwe. Jednak tata zawsze pozostanie dla mnie największym i najwspanialszym słoniem na Ziemi.

          Wczoraj wieczorem wybrałem się na spacer. Usiadłem w cieniu rozłożystego bananowca. Tak sobie siedziałem pod tym bananowcem i rozmyślałem – „po co na świecie są tatusiowie? I w końcu wymyśliłem kilka powodów. Oto one:

          Po pierwsze – mój tato często mi czyta ciekawe opowiadania. Najbardziej podobają mi się te o ludziach i ich śmiesznych zwyczajach. Kiedyś tata przeczytał mi taką opowieść, o chłopcu, który mieszkał w dżungli i zaprzyjaźnił się ze słoniem. Od tamtej pory często rozglądam się po okolicy i wypatruję człowieka, z którym mógłbym się zaprzyjaźnić. Jednak na razie, żadnego nie spotkałem.

          Po drugie – uczy mnie wielu ciekawych rzeczy. Na przykład, kiedyś pokazał mi jak się robi zdjęcia. To była wspaniała przygoda. To dzięki mojemu tacie, jedno z moich zdjęć biedronki, zostało wydrukowane w gazecie.

          Po trzecie – pomaga mi w trudnych chwilach. Kiedyś miałem problem w szkole. Mój najlepszy kumpel Rysio-Gumisio zakochał się w jednej antylopie. Całymi dniami chodził z głową w chmurach, przez co w ogóle nie miał czasu na zabawę ze mną. To był dla mnie trudny okres. Nudziłem się jak pies w budzie. Chodziłem ze zwieszoną głową, a trąba szargała się za mną po ziemi. Mój tato od razu wyczuł, że coś jest nie tak. Podszedł do mnie i porozmawiał ze mną. Tamta rozmowa wiele dla mnie znaczyła i bardzo podniosła mnie na duchu. A kilka dni później Rysio-Gumisio odkochał się, bo antylopa pokazała mu język.

          Doszedłem do wniosku, że tatusiowie są jednak przydatni. Zwłaszcza, kiedy nie ma nic do roboty. Wtedy tata wymyśli coś ciekawego. Na przykład, w ubiegłym tygodniu, mieliśmy bardzo wietrzny dzień. Nikomu nie chciało się trąby z domu wystawić. Ja siedziałem przy biurku i czytałem komiks o super-słoniu i gwiezdnym słoniolocie. W końcu jednak i to mnie znudziło. Na nic nie miałem ochoty i nie potrafiłem znaleźć sobie miejsca w domu. Mój tato dostrzegł to i skinął w moim kierunku trąbą. Spojrzałem na niego, a on dał mi znaki, abym wyszedł z nim z domu. Kiedy byliśmy na zewnątrz pochylił się nade mną i szepnął mi do ucha: „Chodź do komórki, to zrobimy latawiec”. Aż podskoczyłem z radości na samą myśl o latawcu.

          Zaraz też znaleźliśmy się w komórce. Tata wyciągnął z szafki cienkie listewki, klej, sznurek i gazetę. Dwie z listewek skleiliśmy na krzyż, a potem wszystkie cztery końce listewek połączyliśmy sznurkiem, tworząc kształt rąbu. Następnie dokleiliśmy gazetę, tak aby utworzyć latawiec. Potem przywiązaliśmy ogon, do którego przymocowaliśmy obciążenia w postaci trójkątnych kawałków papieru. Na koniec doczepiliśmy sznurek służący do sterowania latawcem. Nasze dzieło wyglądało wspaniale. Jeszcze nigdy nie widziałem tak pięknego latawca. Tata zrobił go z rozmachem, przez co latawiec okazał się większy ode mnie.

          – Mamy wietrzny dzień, to i latawiec nie powinien mieć problemów z lataniem – stwierdził tata i opuściwszy komórkę, ruszyliśmy w kierunku pobliskiej sawanny.

          – Teraz musisz mocno chwycić koniec sznurka i biec z latawcem, aż nabierze wysokości. – Tata udzielał mi porad dotyczących puszczania latawca. – Pamiętaj, żeby przez cały czas popuszczać sznurek, aby latawiec mógł unosić się coraz wyżej.

          Słuchałem uważnie każdego jego słowa. Notowałem je w pamięci i kiwałem głową potwierdzając, że wszystko rozumiem. W końcu ustawiliśmy się w wybranym przez tatę miejscu. Tata trzymał latawiec pod odpowiednim kątem, a ja ciągnąłem za sznurek.

          – Gotowy? – zapytał tata.

          – Tak.

          – No to ruszaj!

          Bajka na Dzień Ojca

          I ruszyłem z kopyta. Latawiec podążał za mną. Kolejne podmuchy wiatru sprawiały, iż z każdą chwilą wzbijał się coraz wyżej i wyżej. Powoli popuszczałem kolejną porcję sznurka, aby latawiec mógł lecieć coraz wyżej. W pewnym momencie zauważyłem, że w ręku pozostał mi koniec sznurka. Spojrzałem w górę i ledwo dostrzegłem malutki punkcik na niebie, w jaki zmienił się mój latawiec. Był naprawdę wysoko. Przez chwilę zazdrościłem 

          mu, że może się unosić wysoko pośród chmur.

          – Też chciałbym tak latać – powiedziałem do stojącego tuż obok mnie taty.

          – Wiem o tym synku – odpowiedział kładąc mi trąbę na ramieniu i uśmiechając się do mnie nieznacznie. – Każdy chciałby poczuć się tak, jak ten latawiec. Wolny i lekki.

          W pewnym momencie zerwał się silniejszy wiatr. Zauważyłem, że latawiec zrobił w powietrzu kilka pętli, a potem gwałtownie wzbił się w górę. Poczułem szarpnięcie i wypuściłem z rąk sznurek. Zrobiło mi się smutno i miałem ochotę się rozpłakać. Jednak tata spojrzał na mnie, przytulił mnie mocno i powiedział jedno zdanie:

          – Teraz będzie wolny jak ptak.

          To jedno zdanie uspokoiło mnie i sprawiło, że nawet się uśmiechnąłem.

          – Leć wysoko latawcu! – krzyknąłem machając mu na pożegnanie.

          Staliśmy tam, jeszcze przez dobry kwadrans. Jednak w końcu przestaliśmy go widzieć. Był bardzo wysoko. Kto wie 

          może doleci na księżyc, albo na jedną z odległych planet lub gwiazd.

          – Wracajmy do domu, tato – powiedziałem łapiąc go za rękę.

          Szliśmy w milczeniu. Ja rozmyślałem o swoim latawcu i o wspaniałym dniu spędzonym z tatą. Nie wiem o czym myślał tata, ale był zadowolony. Kiedy dotarliśmy do domu, tuż przed drzwiami, obróciliśmy się jeszcze, aby zerknąć na niebo. Obydwaj mieliśmy nadzieję, zobaczyć charakterystyczny kształt rąbu. Przez chwilę wydawało mi się, że widzę go jak tańczy z wiatrem.

          Zanim weszliśmy do domu, odwróciłem się w kierunku taty, spojrzałem mu w oczy i zarzuciwszy mu trąbę na szyję powiedziałem:

          – Kocham cię Tato.

          A potem weszliśmy do domu, gdzie czekał na nas gorący obiad.

          Żegnam was dzieciaki, a tatusiom życzę wszystkiego co najlepsze.

           

          Skarbonka ze słoika dla Taty i Mamy (bo oszczędzania nigdy za wiele)

          Do wykonania prezentu potrzebujemy słoik i kogoś, kto będzie umiał wyciąć dziurkę w pokrywce (w najgorszym przypadku słoik, żeby coś do niego wrzucić trzeba będzie odkręcić). Dzieci ozdobią słoik poprzez jego pomalowanie, obklejenie kolorowymi taśmami, muliną itd. 

          Instrukcja na filmie poniżej:

          ZAPROJEKTUJ OBRAZEK DLA MAMY W DOWOLNIE WYBRANEJ RAMCE

          PROPOZYCJE RAMEK W LINKU RAMKA.docx

           

          Bajka logopedyczna: "Dzień Mamy"

          Kubuś obudził się z pięknym uśmiechem na buzi ( szeroki uśmiech)

          Nic dziwnego, dziś jest święto Mamy i dzień pełen niespodzianek.

          Kubuś przeciągnął się, ziewnął (mocno ziewamy, szeroko otwierając buzię).

          Wstał z łóżeczka i wyjrzał przez okno, rozglądając się w różne strony (wysuwamy język do przodu , w linii prostej, kierujemy w stronę noska, na bródkę, na prawo, na lewo.)

          Słoneczko pięknie świeciło – to będzie piękny dzień dla Mamy, pomyślał Kubuś i uśmiechnął się szeroko ( pokazujemy ząbki w szerokim uśmiechu).

          Kubuś obudzi tatę i razem poszli do sklepu ( tup – tup – tup ).

          Kupili wszystkie składniki na czekoladowe ciasto, kwiaty, baloniki i pyszne owoce na soki.

          Tato położył piękny biały obrus na stole ( wysuwamy długi i szeroki język na brodę), który przedtem dokładnie wyprasował (pssssssss........). Na stole postawił ulubiony dzban Mamy                  z kolorowymi tulipanami. Ach, jak pięknie pachniały ( długi i głęboki wdech noskiem, długi              i spokojny wydech buzią, wraz z przedłużoną artykulacją głoski aaaaa....)

          Następnie przyszedł czas na upieczenie ciasta. Kubuś pod fachowym okiem taty dokładał do miski wszystkie składniki, dokładnie ucierał (sz.....sz......sz......) i mieszał ( wykonujemy okrężne ruchy mocno wysuniętym z buzi językiem – buzia szeroko otwarta) I oto już ciasto można włożyć do piekarnika ( szerokie otwieranie i zamykanie buzi.). Następnie panowie zmiksowali pomarańcze, marchewki i jabłka na pyszny sok ( brrruumm, brrruumm, brrruuumm).

          Po chwili w domu zaczął się rozchodzić wspaniały zapach ( wdech noskiem i wydech buzią).      Zostało jeszcze przystrojenie domu balonikami i serpentynkami ( wdech buzią – zatrzymanie powietrza przez chwilę w jamie ustnej, tzw  ,,balonik’’, wirowanie , wysuniętym z buzi językiem.                  Na koniec Kubuś z tatusiem posprzątali mieszkanie- odkurzyli podłogę (oblizywanie dna jamy ustnej za dolnymi ząbkami), pościerali kurze, nawet z wysokich półek  (oblizywanie policzków od wewnątrz, górnych ząbków od wewnątrz i na zewnątrz.)

          Kiedy przyszła mama z pracy, była bardzo szczęśliwa z przygotowanej niespodzianki. Zjedli pyszne ciasto ( przeżuwanie – buzia zamknięta) wypili pyszne soki (picie soku przez rurkę).                   Mama ucieszyła się z pięknych kwiatów. Po złożeniu Mamie pięknych życzeń, wielu uściskach i całusach   (przesyłamy całuski)  Kubuś z tatusiem zaprosili Mamę do kina, a potem poszli na spacer do kwitnącego parku.

          Poczytaj mi mamo:)

          Laurka dla mamy

          Zbliżało się święto wszystkich mam. Wiele dzieci, by pokazać jak bardzo kochają swoje mamy, rysuje im laurki. Takie zadanie dostały dzieci z przedszkolnej grupy „Krasnoludki”. Wszystkie dzieci grzecznie siedziały przy stolikach i malowały piękne obrazki. Zadanie wcale nie było łatwe. Pani poprosiła dzieci, by namalowały coś, z czego ich mamy najbardziej się ucieszą. Przy jednym ze stolików siedzieli Marysia, Paweł i Michał. Dzieci razem zastawiały się, co mają namalować swoim mamom.
          - Ja namaluję serce, duże i czerwone, takie na cała kartkę – zaproponował Michał.
          - Ooo … - zasmuciła się Marysia – ja też miałam taki pomysł. Ja też chciałam narysować serce.
          - Ale ja byłem pierwszy – bronił się Michał – poszukaj teraz innego pomysłu.
          - A ja narysuję duży bukiet kwiatów, taki z czerwonych róż. Taki najbardziej lubi moja mama – wtrącił się do dyskusji Paweł.
          - Ooo … - znowu zasmuciła się Marysia – właśnie chciałam powiedzieć, że narysuję mojej mamie kwiaty, ale nie zdążyłam.
          - Trudno – triumfalnie stwierdził Paweł – ja byłem pierwszy i rysuję kwiaty, a ty wymyśl coś innego.
          Chłopcy już zabrali się za malowanie swoich laurek, a Marysia ciągle siedziała i nie wiedziała, co może narysować swojej mamie. Zauważyła to pani wychowawczyni. Podeszła do stolika dzieci.
          - Co się stało Marysiu? Dlaczego nie rysujesz obrazka dla mamy? – spytała pani Marysię.
          - Bo nie wiem, co mama narysować – odpowiedziała dziewczynka.
          - A jak myślisz, z czego twoja mama może się ucieszyć - dopytywała się pani starając się pomóc Marysi.
          - Chciałam narysować mamie serce, ale Michał pierwszy je wymyślił. Później chciałam narysować kwiaty, ale Paweł je rysuje. A ja teraz nie wiem, co mam narysować – złościła się Marysia.
          - Ty również możesz narysować serce lub kwiaty. Nie ważne, co malują inni. Ważne jest to, co ty chcesz namalować swojej mamie – pani zachęcała Marysię do malowania.
          - Ale ja chciałabym, by moja mama dostała coś wyjątkowego, coś innego – Marysia ciągle była niepocieszona.
          - Na pewno każdy twój rysunek będzie dla mamy wyjątkowy. Na pewno bardzo się z niego ucieszy.         Nie trać czasu i weź się do malowania – pani dalej zachęcała Marysię.
          Marysia powoli, bez przekonania, sięgnęła po kartkę i kredki. W tej chwili przypomniał sobie, że jej mama bardzo lubi oglądać zdjęcia. To podsunęło jej pomysł. Dziewczynka postanowiła, że narysuje portret swojej mamy. Szybko sięgnęła po kredki i zaczęła malować.
          Wszystkie dzieci bardzo przykładały się do swoich prac. Gdy skończyły, chwaliły się swoimi malunkami. Były na nich kwiaty, serduszka, ale także rzeczy nietypowe jak szklanka soku pomarańczowego, koszyk wypełniony owocami, a nawet mama na rowerze. Widać było, że dzieci dobrze znają swoje mamy. Wśród obrazków był też portret mamy namalowany przez Marysię. Pani obejrzała go z uwagą. Nie był to zwykły portret. Miał coś, co go wyróżniało od zwykłych portretów.
          - Powiedz Marysiu, dlaczego narysowałaś mamę w koronie? – zapytała pani.
          - Bo moja mama jest niezwykła, jest jak królowa – odpowiedziała Marysia.
          - A dlaczego mama na tym portrecie ma smutna minę? – dopytywała dalej pani.
          - To nie jest smutna mina tylko poważna mina, bo prawdziwe królowe na portretach zawsze mają poważne miny, a moja mama jest jak prawdziwa królowa – dumnie odpowiedziała Marysia.
          - Masz rację – pani zgodziła się z Marysią – twoja mama jest prawdziwą królowa, a ty jesteś jej prawdziwą księżniczką.
          A wy drogie dzieci, czy namalowałyście już laurki dla swoich mam? Jeśli jeszcze nie, to zastanówcie się co wasze mamy lubią najbardziej. Narysujcie im to i wręczcie z najlepszymi życzeniami. I koniecznie nie zapomnijcie dorzucić parę szczerych uśmiechów i słodkich całusów.

           

          LINK  TRUSKAWKA.docx    

          wypełnij truskawkę czerwoną plasteliną

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

              LINK PSZCZOLA_DO_ULA.docx

          Zaprowadź pszczółkę do ula

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

            LINK PO_SLADZIE(1).docx

            LINK mama_labirynt.docx

           

           

           

            wytnij obrazek i przyklej go na kartkę

          LINK puzzle.docx

           

           

           

           

           

          MAJOWA ŁĄKA

           

          Wiosenne gry i łamigłówki w wersji interaktywnej

          Koniecznie poproś rodzica o pomoc 

          Zadaniem dziecka jest  klikanie w poszczególne elementy prezentacji i wykonanie ćwiczeń. 

          link do prezentacji wiosenne-gry-i-lamiglowki.pptx

           

                        

          LINK pszczolka.docx                          LINK zwierzeta.docx

           

                       

          MOTYL_WYTNIJ.docx     BOCIAN_WYTNIJ.docx       BIEDRONKA.docx

          Brak dostępnego opisu zdjęcia.

          KARTA_PRACY_-_RYTM_MATEMATYCZNY.docx

          Brak dostępnego opisu zdjęcia.

          KWIATY_I_MOTYLE.docx

          Obraz może zawierać: tekst „Połącz ze sobą identyczne czne owady Marta Szczepocka”

          KARTA_PARACY_-_OWADY.docx

          Obraz może zawierać: tekst „Pokoloruj motyla Marta Szczepocka”

          KARTA_PRACY_-_MOTYL.docx

           

                

           

           

          LINK  motyl.docx 

          LINK  pszczola.docx

          LINK  bocian(4).docx

           

           

           

           

          DZIEŃ FLAGI -materiały dodatkowe dla dzieci

           

           

           

           

           

            

           

                LINK  znajdz_kontur_polski.docx

           

           

              LINK   rysuj_po_sladzie(1).docx

           

             LINK  narysuj_siebie.docx

           

           

          BAJKI, BAŚNIE, LEGENDY I FILMY EDUKACYJNE

          Zapraszamy do oglądania i wysłuchania w towarzystwie rodziców.

          Zabawa "Opowiedz mi bajkę"

          Potrzebne będą:

          • plastikowe nakrętki (najlepiej identyczne),
          • blok
          • techniczny,
          • nożyczki,
          • czarny flamaster.

          Wykonanie:
          Z bloku technicznego wycinamy kółka pasujące wielkością do wnętrza nakrętki. Na wyciętych kółkach malujemy pojedyncze obrazki: dom, koszyczek, zajączek, samochód, słońce. Wszystko, co przychodzi nam do głowy. Gotowe obrazki wpychamy do wnętrza nakrętek.
          Gra gotowa: układamy nakrętki obrazkami do dołu, losujemy np. 5 z nich. Odwracamy i na podstawie wylosowanych elementów opowiadamy bajkę, historyjkę.

          Opowiedz mi bajkę

          Czytam ilustracje - Z cyklu "10 zabaw z książką" Twoje dziecko jest  pobudzone do swobodnej wypowiedzi i zamykania myśli w granicach zdania.

          Przygotuj książkę obrazkową, w której tekst będzie tak samo ważny jak ilustracje. Otwórz z dzieckiem książkę za sprawą czarodziejskiego hasła i zaproś swą pociechę do wspólnego „czytania”. Pokaż dziecku poszczególne elementy ilustracji palcem i opowiadaj je. Dziecko podchwyci Twoją opowieść, gdy będziesz stosować pytania otwarte lub zawieszać głos w charakterystyczny sposób. Po skończonej zabawie podziękuj dziecku z wspólne „czytanie”.

          Co by było, gdyby... - Z cyklu "10 zabaw z książką" Twoje dziecko uczy się abstrakcyjnego myślenia

          Usiądźcie na miękkim dywanie, rozłóżcie książki (np. 10 sztuk) na przygotowanej tkaninie. Zwykle książki nie lubią leżeć na ziemi, ale czasami można je umieścić na ładnym obrusie, kolorowym kocu czy nawet plażowym ręczniku. Zaproś dziecko do zabawy w wymyślanie. Patrzcie na okładki książek i zadawajcie sobie nawzajem pytania. Np. patrząc na dwie książki – jedna o słoniu w kratkę, a druga o księżniczce, która bez przerwy ziewała można zadać pytanie: co by było, gdyby słoń w kratkę spotkał księżniczkę, która bez przerwy ziewała?

          Odmiana tej zabawy jest taka, że jeśli dobrze znamy treść możemy zadawać pytania nie tylko pochodzące z okładki, ale z akcji w środku książki. Ta zabawa wyzwala też ciekawość książkami jeszcze nie przeczytanymi. Może sprawdzimy dlaczego ta księżniczka bez przerwy ziewała?

           

           

           ZABAWY PLASTYCZNE/TECHNICZNE DLA  DZIECKA MAMY I TATY

           

            Dziś stempelkowe kontury Polski.

          Materiały;

          • blok techniczny kolorowy 
          • farby plakatowe
          • ołówek z gumką
          • patyczki do uszu
          • wydrukowane kontury Polski w dwóch rozmiarach
          • nożyczki 
          • kej lub taśma dwustronna

             


           

           Wydrukowane kontury Polski należy wyciąć i lekko dokleić do kartki z bloku technicznego (Lena wybrała czarną i zieloną). Córka na czarnej kartce umieściła większy kontur i za pomocą ołówka z gumką zamoczonego w farbie wykropkowała go dokładnie. Użyła oczywiście farb w kolorach białym i czerwonym.

           

           

           

           

           

           

           

              LINK  kontur_polski.docx

           

           

           

          Pudełko na pisanki z serduszek

          Potrzebne będą:

          • blok techniczny a4
          • papier kolorowy
          • kawałek wstążki
          • klej
          • nożyczki

          Wykonanie:

          Wycinamy z bloku pasek o szerokości ok. 4 cm. Pasek sklejamy zaginając ostatnie pół centymetra tak, aby tworzył ścianki naszego pudełka.

          Przygotowane ścianki kładziemy na drugiej kartce z bloku, odrysowujemy i wycinamy zostawiając kilka wypustek, które umożliwią nam przyklejenie ścianek do dna.

          Z kolorowego papieru wycinamy pasek o szerokości 2 cm i przyklejamy go na ściankę. Wycinamy kilka serduszek i przyklejamy do paska. Całość przewiązujemy wstążką.

           

          Zabawa plastyczna "Patchworkowa pisanka"

          Zrób razem ze swoją pociechą obrazek kolorowej pisanki. 

          Do tego zadania potrzebujesz:

          - tylko ramki,

          - kolorowych papierów albo tylko skrawków

          -  kleju biurowego, nożyczek,

          - szablonu jajka,

          - dwóch białych kartek technicznych. 

          Opis wykonania:

          1. Przygotuj wszystkie materiały.

          2. Przytnij kartki techniczne do wymiaru ramki.

          3. Wytnij w jednej z kartek technicznych kształt jajka.

          4. Kolorowe kartki potnij na małe kawałki.

          5. Na białej kartce przyklej papierowe puzzle.

          6. Na koniec połóż kartkę techniczną z wyciętym jajkiem na wyklejankę i zamknij pracę w ramkę.

          Dzieci będą dumne, że zrobiły wielkanocną dekorację. Dodatkowo motywujemy je do zabaw plastycznych. Same plusy.

          0a

          v00a

          Zabawa plastyczna "Jajko w tkaninie"

          Potrzebujemy:

          - jajka styropianowego,

          - nożyka tapicerskiego,

          - kawałka tkaniny, wstążki  oraz szpileczek i nożyczek.

          jajka wielkanocne ze styropianu

          1. Jajko nacinamy na cztery równe części nożykiem tapicerskim.

          2. Z tkaniny wycinamy kształt ćwiartki jajka

          3. Krawędzie tkaniny wpychamy w nacięcia w jajku

          4. Szczeliny w jajku wykańczamy wstążką i przypinamy ją szpileczkami.

          I GOTOWE ! :)

          Zabawa plastyczna "Wielkanocny zajączek"

          Potrzebujesz:

          - kolorowe kartki

          - nożyczki

          - czarny pisak

          Wykonanie:

          1. Odrysuj dłoń na kolorowej kartce lub poproś o odrysowanie rodzica

          2. Wytnij dłoń

          3. Utnij papierowego środkowego palca 

          4. Zagnij do środka 2 palce: kciuk i mały

          5. Dorysuj oczy, nos, wąsy

          Postępuj według instrukcji poniżej:

           

          Dodatkowo:

          Jeśli macie więcej czasu to możecie skleić dwa zajączki (tyłem) klejem umieszczając wcześniej w środku długą wykałaczkę. W ten sposób otrzymacie ładną ozdobę wielkanocną, którą możecie włożyć np. do doniczki z kwiatem.

          JAK WYSIAĆ OWIES WIELKANOCNY

          W związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi zachęcamy dzieci do wysiania Owsa Wielkanocnego, po wyrośnięciu możecie go wykorzystać jako ozdobę stołu wielkanocnego. 

          Potrzebujesz:

          - szklanej miseczki

          - waty lub ziemi ogrodowej

          - wody

          - nasiona owsa wielkanocnego

          Powodzenia:)

          ZAJĄCZKI WIELKANOCNE Z ROLKI 

          Przygotuj:

          - rolkę po papierze toaletowym

          - zieloną kartę

          - filc lub kartka kolor jasny róż

          - nożyczki

          - klej

          - czarny pisak

          Postępuj według instrukcji jak na filmie poniżej:

          LINK Jak zrobić masę solną

          Zabawy plastyczne zrobionymi samodzielnie przez dzieci różnego typu masami to ulubione zajęcie dzieci. Z niedrogiej masy solnej można wyczarować różne cudeńka, które po upieczeniu w piekarniku długo posłużą dziecku do zabawy.

          Zabawa plastyczna - Dobranoc Panie Książycu, Dzień dobry Panie Słońce

          Dzieci potrzebują około 10 godzin snu na dobę. Jednak niektóre dzieci mają lekki sen i budzą się o świcie. To zabawne ćwiczenie Pan Księżyc/Pan Słońce pomaga im zrozumieć, kiedy czas spać, a kiedy się obudzić.

          Potrzebujesz:
          - dużego kawałka białego kartonu
          - kolorowych markerów, kredek
          - nożyczek
          - dziurkacza
          - wstążki

          LINK Jak wykonać Księżyc/Słońce

          Kleksowe wiosenne obrazki . Zabawa świetnie rozwija wyobraźnię i otwiera umysł. Może być inspiracją do wielu godzin spędzonych wspólnie z dziećmi.

          Potrzebne będą:

          • karki papieru
          • farby
          • pędzel
          • woda
          • słomki
          • pisaki
          • wyobraźnia dziecka:)

          Na kartkę papieru nałóż za pomocą pędzla farbę rozcieńczoną wodą. Potem za pomocą słomek (dmuchaj w nie) stwórz dziwne kształty, coś w formie kleksów. Na końcu dorysuj pisakami brakujące elementy, w zależności co chcesz stworzyć. Do dzieła!

          Kleksowe obrazki

          Rozwiąż zagadki - Z cyklu "10 zabaw z książką"

          Przygotuj ulubioną książkę Twego dziecka, kostkę do gry i kartkę z zagadkami.

          Przylep karteczki samoprzylepne w miejscu tytułu książki, tam gdzie pojawia się nazwisko autora i ilustratora oraz gdziekolwiek na okładce. Na karteczkach zapisane są liczby 1- 4. Rzucajcie po kolei kostką. Jeśli wypadnie liczba oczek 1- 4 przeczytaj treść zagadki. Dobrze rozwiązane hasło oznacza zdjęcie karteczki z książki. Gdy wypadanie liczba 5 i 6 wymyślajcie swoje zagadki, np. Stoją przy drodze na jednej nodze…(znaki drogowe), do, re mi, fa so, la, w czasie deszczu nie wychodzę bez… (parasola), Trzy boki, trzy kąty rysuję… (trójkąty).

          Twoje dziecko kształtuje logiczne myślenie, bogaci czynne słownictwo.

          Łamigłówki:

          Nietrudna to zagadka,

          Pierwsza karta książki to… (okładka)

          Każda książka, żeby była rozpoznana

          Musi być podpisana.

          Jak nazywają się słowa,

          W których się cała książka chowa? (tytuł)

          Jak się ten człowiek nazywa,

          Co na okładce swojej książki bywa? (autor)

          Często w książkach obrazki się chowają,

          A ludzie, co je malują - jak się nazywają? (ilustratorzy)

           

          Zabawa plastyczna - Wielkie poszukiwanie skarbów

          To pirackie poszukiwanie skarbów jest doskonałym sposobem, aby pomóc dzieciom w rozwijaniu ich orientacji przestrzennej Twojego dziecka i uczy je jak tłumaczyć drogę - do tego zawiera mnóstwo złotych monet i map skarbów. Podczas gry dzieci przygotowują poszukiwanie skarbów (ale nie grają w tę grę). Nauka polega na wyjaśnianiu przez nie, w jaki sposób i gdzie ukryły skarb.

          Potrzebne Ci będą: złote monety, papier (ew. też świeczka albo zapalniczka do postarzenia papieru), stroje piratów - pomocny LINK Jak zrobić czapkę pirata

          LINK Wielkie poszukiwanie skarbów

          LINK Wiosenne drzewko z rolki i plasteliny

           

          RYSOWANE WIERSZYKI DLA DZIECI

           

           

          IMPROWIZACJA RUCHOWA DO MUZYKI

          Przygotuj: wiosenną muzykę (np. Wiosna. Cztery pory roku. A. Vivaldi), paski bibuły lub lekkiego materiału.

          Dziecko wykonuje improwizację taneczną według własnego pomysłu do utworu.

           

          KĄCIK MAŁEGO KUCHARZA

          Zapraszamy na słodkie zabawy do kuchni. Danie dnia to:

          DESER LODOWY “POLSKA FLAGA”

          Deser lodowy "Polska flaga"

          Składniki (na 3 porcje):

          Biały sos (śmietankowy):

          • 100 ml mleka
          • 1 łyżeczka mąki ziemniaczanej lub budyniu o smaku śmietankowym
          • 1 łyżeczka cukru
          • 50 ml śmietany.

          Czerowony sos (truskawkowy):

          • 400 g truskawek
          • 1 łyżeczka cukru.

          Pozostałe składniki:

          • 60 g gorzkiej czekolady
          • 3 kulki lodów śmietankowych
          • 3 kulki lodów truskawkowych.

           

          Aby zrobić biały sos odlewamy 3 łyżki mleka i mieszamy z mąką ziemniaczaną / budyniem oraz cukrem. Resztę mleka zagotowujemy i wlewamy przygotowaną mieszankę cały czas szybko mieszając, aby nie zrobiły się grudki. Płyn należy ostudzić. Do zimnego sosu wlewamy śmietanę i mieszamy na gładką masę.

          Czerwony sos przygotowujemy miksując w blenderze truskawki. Przecier przekładamy potem do małego garnuszka, dodajemy cukier i podgrzewamy lekko mieszając, aby cukier się rozpuścił. Po zagotowaniu studzimy sos i przecieramy przez sitko.

          Uzyskujemy w ten sposów dwa sosy w barwach narodowych o różnej konsystencji.

          Uzyskujemy w ten sposów dwa sosy w barwach narodowych o różnej konsystencji.

          Czekoladę kruszymy na małe kawałki i rozpuszczamy na gładką masę w kąpieli wodnej na niewielkiem ogniu. To znaczy – do dużego garnka z gotującą się wodą wkładamy mały garnuszek z czekoladą, którą cały czas mieszamy aż do całkowitego rozpuszczenia. Przekładamy ją potem do plastikowej torebki (np. woreczek na kanapki) i odcinamy róg.

          Czekoladę przekładamy do plastikowej torebki (np. woreczek na kanapki) i odcinamy róg.

          Otworek, którym będzie wychodzić czekolada powinien być bardzo wąski.

          Na trzech talerzach o płaskim dnie (koniecznie!) rysujemy czekoladą okrąg i dzielimy falistą linią na połowę. Talerze wkładamy na chwilę do lodówki, aby czekolada zastygła.

          Każdą z połówek okręgu powoli napełniamy sosami. Na szerokim końcu każdej “kropli” umieszczamy gałkę lodów. Na czerwonym sosie truskawkowym gałkę jasnych lodów śmietankowych, a na białym gałkę lodów truskawkowych.

          Słodkie danie krakersowe

          Składniki:

          • mleko,
          • cukier,
          • masło,
          • cukier wanilinowy,
          • budyń,
          • puszka brzoskwiń,
          • krakersy.

          Wykonanie:

          4 szklanki mleka zagotować z 1 szklanką cukru, kostką masła i z 2 łyżeczkami cukru wanilinowego. 1 szklankę mleka wymieszać z 2 budyniami i połączyć to z masą z mleka, cukru i masła, gotować kilka minut, cały czas mieszając.

          Brzoskwinie pokroić w kostkę, odsączyć i połączyć z masą. Blachę wyłożyć krakersami - jeden obok drugiego, nałożyć na nie masę budyniową, a na koniec przykryć pozostałymi krakersami. Schłodzić w lodówce. Smacznego!

          Słodkie danie krakersowe

          Przepis na wiosenne tulipany z pomidorków i mozzarelli

           

          Prezent dla mamy, dla babci lub niesamowita ozdoba wiosennego lub Wielkanocnego stołu…. i jaka prosta do zrobienia!

          Składniki na tulipany z mozzarelli i pomidorków:

          – małe kulki mozzarelli

          – małe, podłóżne pomidorki

          – pęczek szczypiorku

          Jak zrobić tulipany z mozzarelli i pomidorków:

          Nic prostszego! Na półmisku układamy kompozycję z łodyżek szczypiorku. Pomidory kroimy z jednej strony na 4 cząstki i usuwamy pestki i większość miąszu – tak by pozostała tylko skórka z niewielką ilością miąszu. Wkładamy do środka małą kulkę mozzarelli. Układamy na półmisku.

          Smacznego!

           

          Smakołyki - rozwijanie zmysłów takich jak: smak,węch i dotyk

          Potrzebujesz:

          - miseczki

          - potrawy o charakterystycznym smaku np. cukier, cytrynę, ogórek kiszony

          Stawiamy przed dzieckiem miseczki z różnymi potrawami o charakterystycznym smaku, np. cukier, cytrynę, czekoladę itp. Prosimy dziecko, by zamknęło oczy, a następnie za pomocą zmysłu smaku rozpoznało produkt. Zadanie można utrudnić i poprosić dziecko, by rozpoznało potrawę tylko za pomocą węchu czy dotyku.

          Owsianka Maszy

          Owsianka dyniowo-jabłkowa z białą czekoladą
          Składniki:

          • 200 ml mleka
          • 3 łyżki puree z pieczonej dyni
          • 5 łyżek płatków owsianych błyskawicznych
          • 1 jabłko
          • 1 łyżka kropelek lub pokruszonej białej czekolady
          • 1 szczypta soli


          Sposób przygotowania:
          Jabłko obrać, usunąć gniazdo nasienne i pokroić w małe kawałki. Mleko zagotować z puree dyniowym i jabłkami, a następnie dodać płatki owsiane i szczyptę soli. Dusić pod przykryciem 3-5 min., aż kasza zgęstnieje. Na koniec wsypać kawałki czekolady, zamieszać i wyłożyć na miseczki.

          Smacznego!

          Smoothie z malinami, borówkami i otrębami

          Smoothie to idealny sposób na zdrowy deser i świetną wspólną zabawę.  Jest nie tylko smaczne, ale też szybkie i proste w wykonaniu. W wersji z malinami i borówkami dostarczy nam także sporej dawki witamin i minerałów.

          POTRZEBUJESZ

          Składniki (2 porcje):

          • 250 g malin świeżych lub mrożonych
          • 250 g borówek świeżych lub mrożonych
          • 2 łyżki otrębów owsianych
          • woda Mama i ja (ilość według uznania)
          • szczypta cynamonu i kardamonu
          • miód (opcjonalnie)


          Wykonanie:

          1. Owoce przekładamy do misy miksera, dodajemy otręby, cynamon oraz kardamon. Wlewamy 1/2 litra wody Mama i ja i całość blendujemy.
          2. Jeżeli jest to konieczne, dosładzamy miodem, ale owoce w tym roku są tak słodkie, że w zasadzie nie jest to konieczne.
          3. Uzupełniamy smoothie wodą według uznania. W wersji dla dorosłych można dodać kilka kostek lodu i całość ponownie zmiksować.
          4. Podajemy od razu lub przelewamy do kubka termicznego. SMACZNEGO:)

           

          Każde dziecko lubi pomagać Mamie w kuchni, a własnoręcznie zrobiony posiłek polubią nawet niejadki.

          Tosty cynamonowe z chałki

          Składniki:

                                                 

          chałka – 1 szt.

          jaja – 3 szt.

          cynamon mielony – 1 łyżeczka

          bułka tarta – 100 g

          masło – 70 g

          olej słonecznikowy – 50 ml

           

          Przygotowanie:

          Krok 1: Panierujemy tosty

          Chałkę kroimy na kromki o grubości ok. 2 cm. Rozmącone w misce jajka łączymy z cynamonem. Kromki chałki obtaczamy w jajku, a następnie panierujemy w bułce tartej. Na patelni rozgrzewamy masło wraz z olejem. Tosty smażymy z obu stron na złotobrązowy kolor.

          Krok 2: Karmelizujemy owoce

          Na osobnej patelni rozgrzewamy miód. Gdy zacznie się pienić, dodajemy maliny i borówki – lekko podgrzewamy. Orzeszki pistacjowe rozgniatamy płaską stroną noża lub zawijamy w ściereczkę i kruszymy za pomocą tłuczka do mięsa. Na kromkach chałki układamy podgrzane owoce i wszystko posypujemy pokruszonymi orzeszkami pistacjowymi.

           

          Racuchy z jabłkami   szybkie do zrobienia, z ciasta bez dodatku drożdży. Racuchy z jabłkami to pomysł na pyszny podwieczorek dla dzieci i dorosłych.

          Składniki

          2 jabłka

          200 ml mleka (niepełna 1 szklanka)

          1 jajko

          150 g (1 szklanka) mąki pszennej

          1 łyżka cukru wanilinowego

          1 łyżeczka cukru

          1/2 łyżeczki sody oczyszczonej

                                                                                    

           

          Przygotowanie

          Mąkę przesiać do miski, dodać cukier wanilinowy, cukier oraz sodę oczyszczoną, wymieszać.

          Dodać mleko i jajko i wymieszać składniki rózgą na jednolitą masę bez grudek.

          Jabłka obrać, pokroić na ćwiartki, usunąć gniazda nasienne, ćwiartki przekroić wzdłuż na pół a później jeszcze na poprzeczne plasterki. Włożyć do ciasta i wymieszać.

          Wykładać po około łyżce ciasta i po 3 plasterki jabłek na 1 placka na rozgrzany tłuszcz na patelni i smażyć przez około 1,5 minuty na złoty kolor. Przewrócić na drugą stronę i powtórzyć smażenie.

          Podawać z cukrem pudrem, dżemem wiśniowym itp.

           

          Babeczki nadziewane karmelem i orzechami

          Składniki:

          ok. 35 kruchych

          upieczonych

          słodkich babeczek lub upieczony kruchy spód

          puszka słodzonego skondensowanego mleka

          łyżeczka esencji waniliowej (niekoniecznie)

          1;5-2 szklanki posiekanych włoskich orzechów


           

           Przygotowanie:

          Puszkę z mlekiem (nieotwartą!) włóż do garnka z taką ilością wody, by puszka była nią całkiem przykryta.

          Gotuj przez mniej więcej 3 godziny. Ostudź. Uwaga, nie wolno otwierać gorącej puszki, bo rozgrzana masa pod ciśnieniem może się rozprysnąć po całej kuchni i dotkliwie poparzyć domowników! Dlatego wygodnie jest wcześniej przyrządzić karmel i trzymać zamkniętą puszkę na podorędziu.

          Wystudzoną puszkę otwórz, wyłóż jej zawartość do miski lub salaterki i wymieszaj z orzechami i ew. esencją waniliową.

          Karmelowo-orzechową masę nakładaj po łyżeczce do wnętrza babeczek lub wyłóż na kruchy spód albo na upieczony, kruchy blat.

          Rozsmaruj łopatką albo nożem o szerokim ostrzu.

           

          ZAGADKI WIOSENNE

                

              

          WIERSZE I PIOSENKI

          Rodzinny band

          Włączcie ulubione, skoczne piosenki i śpiewajcie z oryginalnymi wykonawcami i przygrywajcie im – na instrumentach, ale takich samodzielnie zrobionych.

          Instrumentem może być niemal wszystko: pudełeczko z ziarenkami w środku, dwie kredki, puste, plastikowe butelki, saszetki z przyprawami (jeszcze nieotwierane!), kartonowe pudełko, drewniana łyżka i pokrywka od garnka... I wszystko, co Wam przyjdzie do głowy!

           

          Za oknami wiosna, może przywitamy ją piosenką?

           

          Wiosna  Jan Brzechwa

          Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
          Kret skrzywił się ponuro: – Przyjedzie pewno furą.
          Jeż się najeżył srodze: – Raczej na hulajnodze.
          Wąż syknął: – Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
          Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
          – Skąd znowu – rzekła sroka – ja z niej nie spuszczam oka
          i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
          – Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
          – A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
          – Nieprawda, bo w karecie!
          – W karecie? – Cóż pan plecie?
          Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
          A wiosna przyszła pieszo.
          Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
          i szumią – Witaj wiosno!

          OZNAKI WIOSNY
          Marta Olechowska

          Żółte słoneczko na niebie się śmieje,
          łagodny wietrzyk wesolutko wieje,
          Krokus nieśmiało z ziemi się podnosi,
          wietrzyk wiosenny zmarzłą ziemie rosi.
          Ptaszki wróciły i głośno ćwierkają,
          wierzby puszyste bazie wypuszczają.
          Ciepło wokoło, zima precz już poszła,
          a na jej miejsce przyszła piękna wiosna.

          KOTKI
          W.Grodzieńska

          Na gałązkach wierzb pod miedzą
          Szarosrebrne kotki siedzą.
          A tuż we wsi, wśród opłotków,
          Skacze mnóstwo burych kotków.
          Możesz wybrać je do woli.
          Powiedz, które kotki wolisz.

           

          KWIATKI KASI
          P.Siewiera- Kozłowska

          Zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz. Wdrażanie do uważnego słuchania. Posługiwanie się nazwami liczebników porządkowych w zakresie 4. Ćwiczenie pamięci.

          Kasia Kwiatki raz wąchała
          A psik! (trzy wdechy nosem przed okrzykiem A psik!)
          A wąchając tak śpiewała:

          Tulipan to pierwszy kwiatek.
          Drugi kwiatek to jest bratek.
          Żonkil, to już trzeci kwiatek,
          A stokrotka- czwarty kwiatek.

          Hokus pokus! Policz sam!
          Ile kwiatków razem mam?

           

          JĘZYK ANGIELSKI- UTRWALAMY

           

          CZĘSCI CIAŁA

          DNI TYGODNIA 

           

          POGODA 

          BABY SHARK 

          PUT ON YOUR SHOES

           

           WHO TOOK THE COOKIE?

          BAJKOWISKA DLA DZIECI DO SŁUCHANIA NA RELAKSACJE

           

          KARTY PRACY

          LINK KartyPracyDzienZiemiDzieckiemBadz.pdf

          EKO ZABAWY

          EKOZABAWA KARTY PRACY - Ekozabawa_02.jpg

          EKOZABAWA KARTY PRACY - Ekozabawa_11.jpg

          EKOZABAWA KARTY PRACY - Ekozabawa_05.jpg

          LINK    karta_pracy_-_konewka.docx

          Dzieci bardzo lubią kolorowanki, teraz wiosenna kolorowanka z konewką.

          Ćwiczenia spostrzegawczości, w każdym rzędzie należy onaleźć, który obrazek nie pasuje

          LINK co-tu-nie-pasuje.doc

          na obrazku jest tata, mamai mały miś, dokończ rysowań dla nich domek. Co jeszcze może się znaleźć

          LINK dokoncz-rysowac-domek.doc

           

           

          pokoloruj gąsienicę wg. rytmu np. zółty-czerowny-zółty-czerowny-zółty- czerwony

          gasienica.docx

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE

          Ćwiczenia te działają  na wszystkie zmysły dziecka. Ćwiczą rekę, ale też umysł. Idealne do ćwiczeń grafomotorycznych są szlaczki dla dzieci, ale też labirynty. Sprawność grafomotoryczna zapewnia dzieciom prawidłowy rozwój nie tylko w przypadku nauki pisania. Potrzebne są dziecku na każdym etapie jego rozwoju. Dobrze, żeby nawet małe dzieci ćwiczyły sprawność ręki. Szczególnie ważne jest to w przypadku dzieci przedszkolnych, które zaczynają swoją przygodę z pisaniem (wcześniej rysowaniem), prawidłowym chwytaniem kredki, ołówka. Ćwiczenia grafomotoryczne - oprócz samej umiejętności pisania, trenują i uczą dziecko tzw. małej motoryki, szlifują ruch ręki (precyzję tego ruchu) oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej (ręka-oko). Ćwiczenia grafomotoryczne uczą też dziecko orientacji w czynnościach manualnych, doskonalą precyzję wykonywania pewnych czynności. Dzięki nim, dzieci nabywają sprawności

          KARTY PRACY DOSKONALĄCE SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ DZIECI

          Poniżej znajdziecie kilka kart pracy, gdzie zadaniem dzieci jest rysowanie pośladzie, a następnie pokolorowanie obrazka przedstawiającego jednego z mieszkańców łąki.

          Komar-1.pdf

          Dzdzownica-1.pdf

          Gasienica-1.pdf 

          Konik-polny-1.pdf

          Motyl-1.pdf

          Mrowka-1.pdf

           

          Pieciolatek-Razem-poznajemy-swiat-grafomotoryka(1).pdf4-latek_grafomotoryka(1).pdf

          4-latek_grafomotoryka(1).pdf

          labirynt-dla-dzieci-gry.pdf

          labirynty-dla-dzieci-do-druku.pdf

          szlaczki-dla-dzieci.pdf

          szlaczki-do-druku.pdf

                

          KOLORY_BRZUSZKOW.docx 

          ZAJACZKI_1.docx   

          ZAJACZKI_2.docx

           

           

           

           

            

           

           

          PISANKAX.docx

           

           

           

           

           

           

          KODOWANIE DLA CHĘTNYCH

          INSTRUKCJE PONIŻEJ

          LINK kodowanie_pogody__w_wordzie.docx

           

            

          LINK kodowanie_figury.docx

           

          GIMNASTYKA - ROZRUSZAJMY WSPÓLNIE NASZE CIAŁO- ZABAWY RUCHOWE I NIE TYLKO

          Zabawy ruchowe i gimnastyczne dla przedszkolaków, poza dobrą zabawą, mają na celu pozytywne wpływanie na rozwój ruchowy i motoryczny dziecka. Upraszczając teorię:

          • rozwój fizyczny dotyczy zmian w budowie – rozrostu kości, mięśni, zmiany wagi i wzrostu;
          • rozwój motoryczny dotyczy kompetencji związanych z ruchem.

          Ważne informacje:

          • rozwój motoryczny często klasyfikuje się w kontekście zakresów ruchów: mała motoryka dotyczy ruchów precyzyjnych, ruchów palców, dłoni – np. lepienie, malowanie, pisanie, wiązanie butów; duża motoryka odnosi się do czynności angażujących całe ciało lub duże partie – np. skakanie na skakance, chodzenie, bieganie, wchodzenie po schodach
          • rozwój fizyczny przebiega w dwóch kierunkach: cefalokaudalnie (od głowy do nóg) i proksymodystalnie (od linii środka do boków) – oznacza to, że w pierwszej kolejności zależy nam na rozwoju dużej motoryki, a np. szlaczki to jeden z ostatnich elementów ćwiczeń w nauce pisania.

           

          ZAPRASZAMY WSZYSTKIE SOWY DO GIMNASTYKI BUZI :)

          Żabki stroją miny, wykonują ćwiczenia warg, języka, policzków oraz ćwiczenia oddechowe. Przyłącz się do zabawy!

          Zagraj:

          • w tradycyjną grę karcianą „Piotruś” z zastosowaniem klasycznych zasad gry.
          • w grę „Memory” i ćwicz swoją pamięć. Szukaj par takich samych żabek i wykonuj ćwiczenia buzi i języka.
          •  

           W LINKU ZNAJDUJĄ SIĘ OBRAZKI DO POBRANIA

          Zabi-Piotrus-karty.pdf

           

          Zabawa oddechowa - Wiosenna burza w szklance wody"
          Dmuchanie przez rurkę od napojów, do szklanki napełnionej wodą.
          (Można sprawdzać kto najdłużej będzie wywoływał burzę)

          Zabawa logopedyczna – poławianie fasoli

          Zabawa logopedyczna z odrobiną  rywalizacji, trening małej motoryki i ćwiczenie logopedyczne, a to wszystko za sprawą słomek, kubeczków i fasoli. Dziś kolejny przykład prostej zabawy niewielkim kosztem.

           

                         Zabawa logopedyczna to urozmaicenie ćwiczeń aparatu mowy. Do jednego kubka należy wsypać fasolę, a dzieciom dać słomki, każdy ma swój własny kubeczek. Zabawa polega na zasysaniu powietrza w taki sposób, aby zassać do końcówki słomki fasolę i przenieść ją do swojego kubeczka nie dotykając fasolki palcami. Nie jest to takie proste zadanie i wymaga odrobiny ćwiczeń, ale jak zobaczycie na filmie poniżej zabawa jest całkiem fajna. To świetne ćwiczenie aparatu mowy, małej motorki i skupienia uwagi.

          zabawa logopedyczna

          Zapraszamy do dobrej zabawy Dzisiaj wargi, zadbajmy o nie, bo potrzebne są nam do mówienia        i wysyłania mnóstwa całusków P. Magda i ekipa  teatru wysyła do Was pozytywną energię

           

          LINK https://www.facebook.com/Teatr.Itakzagramy/videos/669791926911637/

           

           RYMOWANKI POKAZYWANKI I WYCISZANKI 

          Pisanie noskiem - rozluźnianie i rozciąganie całego ciała
          Stajemy wygodnie. Wyobrażamy sobie, że nos to ołówek, którym można pisać.
          Zwracamy głowę w jedną stronę i rysujemy wielkie koło.
          Teraz rysujemy kwiatek ołówkiem znajdującym się na końcu nosa.
          Rysujemy chmurkę i słoneczko, a teraz kropelki deszczu.
          Następnie próbujemy coś narysować, każdy to, co sobie wyobrazi.

          Sięgnij do słońca  - rozluźnianie i rozciąganie całego ciała
          - Stajemy prosto, nogi w lekkim rozkroku; ręce zwisają i lekko się huśtają.
          Wyciągamy jedną rękę, jakbyśmy chcieli dosięgnąć słoneczka. Słonko jest bardzo wysoko, musimy się bardziej wyciągnąć, tak mocno, że odrywamy jedną stopę od ziemi (ok. 10 sekund).
          - Stajemy prosto. Czujemy jak odprężyło się całe ciało.
          - Wyciągamy drugą rękę, znów próbujemy dosięgnąć do słońca. Wyciągamy się coraz bardziej
          i bardziej, tak mocno, że musimy podnieść kolejną nogę.
          Zmiana rąk (i powtórzenie).

          „Wiosenne rymowanki"- dzieci tworzą rymy do podanych zdań:
          - Przez deszczyk pokropione rosną listeczki.....(zielone).
          - Zajączki kicają i trawki ........(szukają).
          - Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez..........(ogona).
          - Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się...........(chowają).

                      

          Wiosenne rymowanki"- dzieci tworzą rymy do podanych zdań:
          -Przez deszczyk pokropione rosną listeczki.....(zielone).
          -Zajączki kicają i trawki ........(szukają).
          -Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez..........(ogona).
          -Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się...........(chowają).


          Zabawa „Prawda czy fałsz?"-
          - Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
          - Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
          - Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
          - Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
          - A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają kra, kra.
          - Teraz jest pora roku, którą nazywamy Jesień
          -Teraz jest pora roku, którą nazywamy Wiosna
          - Miesiąc, który mamy teraz, to: luty, marzec, maj, listopad
                     

          Kółko małe, kółko duże

          Kółko małe, kółko duże,
          Rysujemy palcem w powietrzu małe i duże koło
          Ręce w dole, ręce w górze,
          Ręce w dół i w górę
          Najpierw w prawo, potem w lewo,
          Przechylamy w prawo i lewo
          Tak się buja w lesie drzewo.
          Bujamy na boki.

          Trójkąt, kwadrat, serce, koło

          Trójkąt, kwadrat, serce, koło
          Rysujemy każdą z figury palcami w powietrzu
          Dziś w przedszkolu jest wesoło
          Rysujemy palcami uśmiech na twarzy
          Serce duże, serce małe
          Rysujemy w powietrzu serduszka
          Już wesołe koło całe.
          Robiły „płotek” – rozkładamy ręce szeroko na boki, tak, że krzyżują się między dziećmi.

          Ręce w górę, ręce w bok

          Ręce w górę, ręce w bok,
          Ręce w górę i w bok
          Klaśnij, tupnij i zrób skok.
          Klaśnięcie, tupnięcie, wyskok
          Ręce w dole, ręce w górze,
          Ręce w dół i w górę
          Palec idzie już na buzie.
          Kierujemy palec na buzie.

          Czy słońce świeci

          Czy słońce świeci,
          Słoneczko w górze
          czy deszczyk pada,
          Spadające kropelki
          Ty się uśmiechaj,
          Rysujemy dwoma palcami uśmiech na twarzy
          to nasza rada!
          Pokazujemy dłońmi na siebie
          Raz, dwa, trzy,
          Klaszczemy trzy razy
          Wesołą minkę pokaż…
          Ty!
          Wybrana osoba wskazuje jedną z osób z koła.

          Ptaszki mają dziób, dziób, dziób

          Ptaszki mają dziób, dziób, dziób
          Kłapiemy dzióbkiem uformowanym z dłoni
          Słonie tupią tup, tup, tup
          Tupiemy
          Zając skacze kic, kic, kic
          Skaczemy
          Mysz nie mówi nic!
          Kładziemy palec na buzi.

          Głowa, ramiona, kolana, pięty

          Głowa, ramiona, kolana, pięty,
          Pokazujemy kolejno
          Nos do góry, brzuch wciągnięty,
          Pokazujemy kolejno
          Przysiad, wyskok, obrót w koło,
          Pokazujemy zgodnie z opisem
          Już każdemu jest wesoło.
          Rysujemy uśmiech dwoma palcami.

          Mam paluszków całą gromadkę

          rymowanki pokazywanki i wyciszanki

          Mam paluszków całą gromadkę,
          Wyciągamy 5 palców
          Wyprawię je zaraz w rejs moim statkiem.
          Z drugiej dłoni formujemy łódeczkę
          Kapitan Kciuk na rufie stoi,
          Kładziemy kciuk na dłoni-łódeczce
          A obok bosman, co niczego się nie boi
          Dokładamy palec wskazujący
          Kolorowa papuga, Pirat i Piratka
          Dokładamy palec środkowy, serdeczny i mały
          I już palców jest gromadka.
          Ruszamy wszystkimi (5) palcami.

           

          Dziesięć małych małpek

          rymowanki pokazywanki i wyciszankiDziesięć małych małpek
          Wypowiadamy słowa rytmicznie pokazując 10 palców
          Hop, hop, hop.
          Zginamy i prostujemy palce w rytm
          Tak wesoło skacze,
          Zginamy i prostujemy palce w rytm
          Hop, hop, hop.
          Zginamy i prostujemy palce w rytm
          Stop!
          Trzymamy wyprostowane palce.
          Zamiast małpko tutaj stać,
          Dotykamy pierwszego paluszka
          Pora iść już spać.
          Chowamy palec.

           

           

          Już cichutko, na mnie patrz

          rymowanki pokazywanki i wyciszanki   Już cichutko, na mnie patrz,
             na mnie patrz, na mnie patrz,
             Już cichutko na mnie patrz,
          słuchaj, słuchaj, słuchaj.

          Na melodię „Shhh, be quiet and sit down…”

          Nogi na kokardę zwiąż,
          Pięknie zwiąż, pięknie zwiąż,
          Nogi na kokardę zwiąż,
          Słuchaj, słuchaj, słuchaj.

          Na melodię „Shhh, be quiet and sit down…”

           

          SZALONE LICZBY

          Kolory i kształty: Zabawa z rysowaniem dla przedszkolaków

          Zabawne ćwiczenie pomagające przedszkolakom rozróżniać kolory, kształty i kierunki.

          Kolory i kształty: Zabawa z rysowaniem dla przedszkolaków

          Potrzebne Ci będą:
          - biały karton
          - żółty karton
          - markery
          - nożyczki

          Oto zalecenia, które należy przeczytać dziecku..

          Krok 1: Danonek uwielbia malować i rysować. To jego ulubiona zabawa, w której zawsze uczestniczy jego kuzynka Emilka. Chcesz się z nimi pobawić? Na początek wytnij 12 kartek z białego brystolu. Wszystkie muszą być w takim samym rozmiarze. Następnie wytnij 12 karteczek z żółtego brystolu.

          Zabawa z rysowaniem - krok 1

          Krok 2: Teraz na każdej z białych kartek narysuj kolorowe kółko. Każde kółko musi być innego koloru.

          Zabawa z rysowaniem - krok 2

          Krok 3: Teraz będziesz rysować na żółtych karteczkach. Musisz trochę wysilić wyobraźnię – narysuj 12 różnych kształtów lub wzorów. Kilka pomysłów, od których możesz zacząć: spirala, zygzak, fale, linia pnąca się do góry, kółko, kwadrat, trójkąt, pętelki, kropki. Co jeszcze przychodzi Ci do głowy?

          Zabawa z rysowaniem - krok 3

          Krok 4: Teraz możemy zacząć grę! Ułóż kartoniki na dwóch stosach – żółtym i białym. Wybierz kartonik z każdego stosu. Teraz narysuj to, co jest na kartonikach. Jeśli wylosujesz kartonik z niebieskim kółkiem i kartonik z zygzakiem – narysuj niebieski zygzak. Jeśli wylosujesz pomarańczowy kartonik i trójkąt... narysuj pomarańczowy trójkąt!

          Zabawa z rysowaniem - krok 4

          LINK Nauka cyferek od 1 do 6 - utrwalamy

          Zabawa w matematykę

          Zadbajmy o to, żeby szczególnie pierwsze kroki w tę dziedzinę były częścią odkrywania świata, doświadczaniem, eksperymentowaniem, a nie żmudną procedurą polegającą na wyuczeniu się na pamięć cyfr. Starajmy się włączyć w to jak najwięcej zmysłów. Dziecko najlepiej poznaje świat, gdy ma możliwość go dotknąć, poczuć. Kiedy chcemy wytłumaczyć mu, że liczba 10 jest większa od 1, pokazanie symboli na kartce niewiele mu powie. Jeśli natomiast do pierwszego pojemnika wrzucimy jeden, a do drugiego dziesięć koralików, a w dodatku pozwolimy dziecku zanurzyć w nich ręce, będzie mogło ono za pomocą konkretu, a nie abstrakcji zrozumieć różnicę.

          Link Sensoryczna nauka matematyki

             LINK  ZMIERZ_KWIATKI.docx

          Drodzy Rodzice!


          Tak naprawdę otaczają nas figury geometryczne – są ukryte we wszystkich przedmiotach, które mamy w domu. Dzisiaj zamieszczamy propozycje aktywności, które pomogą dzieciom poznać i utrwalić figury geometryczne.


          PIOSENKA O FIGURACH
           

           

          „ Rachunki pani Wiosny"-  zagadki matematyczne, przeliczanie w zakresie 10 za pomocą metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej przy np. klamerek i talerzyków lub talerzyków i kloców

          Stąpa wiosna po łące
          Zbiera kwiaty pachnące
          Ma trzy stokrotki, cztery tulipany
          Powiedz z ilu kwiatków
          Zrobi wiosna bukiet pachnący ? 

          W ogrodzie na grządce
          Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce
          Przyszła Kasia i trzy zerwała,
          bo bukiet piękny zrobić chciała.
          Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?

           

          Rachunki na wesoło
          (Halina Szayerowa)
          (...) Wszystko można, co się zdarzy, porachować, zmierzyć, zważyć.
          Ile wody mieści morze? rodzice odpowiadają
          Ile nasion w pomidorze? dzieci odpowiadają
          Ile łapek ma kurczątko? dzieci odpowiadają
          Ile oczek ma myszątko? dzieci odpowiadają

          Ile kątów w pokoiku? dzieci odpowiadają
          Ile palców rączka ma? dzieci odpowiadają
          Ile nóżka palców ma? dzieci odpowiadają
          Ile w parku jest ławeczek? rodzice odpowiadają
          Ile nóżek ma stołeczek? dzieci odpowiadają
          Ile szklanek jest w tuzinie? rodzice odpowiadają
          Ile nóg ma świerszcz w kominie? dzieci odpowiadają

           

          SPEKTAKLE DLA DZIECI ON-LINE

           

          Tym razem kutnowski Teatr PUSZEK i "Zając Chwalipięta" pokażą Wam, że niezbyt mądrze jest się przechwalać. Teatrzyk wg bajki S. Smienkova.

           

           

           

          "Król Bul" wg słuchowiska Katarzyny Lengren 

          LINK https://www.facebook.com/KutnowskiDomKultury/videos/207629677170810/?eid=ARDWBu73LXZkkEG3qU20pntheWAqK-PhvsTSwgw3p4pEkeI0f4iHn_Kpnc61sgiZc4lUgRZI6wRvEytD

           

          DOMOWE EKSPERYMENTY

           

          Zabawa - Wodne eksperymenty

          Wodne eksperymenty, czyli o tym, co się rozpuszcza, a co nie – rozwijamy ciekawość dziecka poprzez wykonanie eksperymentu i obserwacje jego efektów.

          Potrzebujesz:

          - 8 przeźroczystych szklanek lub kubków

          po łyżce: cukru, soli, piasku, kakao, kawy, pokruszonej kredy, mąki i ryżu

          Przygotuj 8 przeźroczystych szklanek lub kubeczków. Poproś, by dziecko w każdym kolejnym umieściło po łyżce: cukru, soli, piasku, kakao, kawy, pokruszonej kredy, mąki i ryżu. Następnie napełnijcie kubeczki chłodną wodą i wymieszajcie. Teraz czas na ocenę eksperymentu. Co się rozpuściło, a co pozostało na dnie? 

          Warto sprawdzić dodatkowo, czy temperatura wody ma wpływ na rozpuszczalność substancji. Wykonajcie więc eksperyment raz jeszcze przy użyciu ciepłej wody.

          By poczuć się jak prawdziwy naukowiec, dziecko może włożyć jednorazowe rękawiczki i maseczkę.

           

          kolorowe karty z pomysłami na eksperymenty, składniki do ich wykonania posiada każdy w swoim domu

           

           

          ZABAWY ROZWOJOWE

           

          Zabawa - Tajemnicza skrzynka

          Do wykonania skrzynki potrzebny będzie karton, papier kolorowy i odrobina wyobraźni!

          Do wykonania skrzynki potrzebny będzie karton (np. po jakimś niedużym sprzęcie AGD lub spore pudełko po butach), obklejamy wszystkie jego ścianki kolorowym papierem i dekorujemy wspólnie z dzieckiem w sposób dowolny. Pamiętajmy, aby jedna ze ścian pozostała ruchoma (by można było swobodnie umieszczać w pudełku różne przedmioty). W innej ściance wycinamy otwór takiej wielkości, by dziecięca rączka z łatwością się tam mieściła. Otwór możemy przesłonić bibułą. We wnętrzu skrzynki chowamy kilka przedmiotów. Zadaniem dziecka jest wsunąć dłoń do środka i rozpoznawać rzeczy tam ukryte.

           Inny wariant tej zabawy:

          Do miękkiej torby/worka z materiału wkładamy kilka przedmiotów i polecamy dziecku, by bez patrzenia, kierując się tylko dotykiem, wyciągnął np. jabłko, portfelik czy ołówek.

           


           

liczba odwiedzin: 4508